teambus

Alla inlägg under december 2014

Av Sara - 15 december 2014 14:33

Självklart är det inget illa mede att ha häst på foder! super bra alternativ till att prova på eller om man inte har råd att köpa en egen häst! Men man ska akta sig för vissa loopholes kallar jag dom. Vissa saker som fodervärd ska man akta sig för och vad man än gör kolla igenom kontraktet ett bra kontrakt är a och o när mans kaffar sig en foder häst. Om man har ett bra kontrakt har man som fodervärd och ägare en säkerhet och dessutom så har du mindre chans att bli lurad om du har ett bra kontrakt. Både som fodervärd och ägare. jag pratar om egna erfaranheter jag har haft sex foder hästar och alla förutom Häxan har det gått på skit med. Om det inte varit en tvist med ägaren så har det varit så att jag inte trivits med hästen. två av sex har det varit så att jag inte passat ihop med hästen ett fall att jag inte hade råd att köpa hästen två fall jag har tränat upp hästen fin sen kaputt jag ska ha tillbaka den. Så en häst som varit helt problemfri med ägare och vi hade inte ett jätte bra kontrakt. Det stod i kontraktet att jag skulle ha ansvar för henne och att jag skulle betala försäkring och att Carina (Gamla ägaren) kanske ville ta föl på henne. Men så blev det inte jag hade Häxan i ett och etthalvt år sen fick jag köpa henne. Carina kom och hälsade på och hon klappade henne på halsen och sa här har du det väl bra Häxan. Sen fick jag köpa henne ja det är så man vill ha som fodervärd. Men detta är vad jag skulle ha med på mitt kontrakt om jag nu skulle ha en häst på foder igen.

  • Vilka ansvar har fodervärden för hästen vilka konstnader skall fodervärden så för? och försäkring

Har alla med i kontraktet vilket ansvar man ahr för hästen och vilka konstanader man står för och vilken ska stå på föräkringen? Hästägaren skall fodervärden betala ägaren för försäkringen eller skall fodervärden ta över den befintliga (om det finns någon) eller teckna en själv på hästen. Eller kommer man överrens om att ha en "pott" till hästen för att ha ifall att hästen blir skadad. Det måste man vara överrens om redan från början så att det inte blir en tvist om detta. Och självklart om detta misskäts så har ägaren rätt att ta tillbaka sin häst.

  • Hovslagare och vetrinär


Ägaren kan begära om vi förutsätter att hästen kommer från samma län att den skall ha samma vetrinär och hovslagare. Vet inte hur vanligt detta är efter som jag aldrig haft så innan men jag vet att man kan göra så som hästägare. Men man brukar begära hur ofta hästen skall skos och hur man skall göra med vaccin och så vidare.

  • Användnings områe.


Vad ska du ha hästen till? Ska den vara skogshäst ska den vara tävlingshäst? Detta måste stå med i kontraktet att om hästen endast skall användas till promenad ridning så skall den endast användast till detta så att det inte bli någon tvist. För om fordervärden tävlar med en häst och ägaren inte samtycker kan det bli en tvist. Så att ha med användingsområde är mycket viktigt så man slipper en onödig tvist.

  • Hur länge?


Hur länge skall du ha hästen? Är det bara ett år ägaren kanske skall åka iväg eller plugga ett år ja då kan du inte räkna med att du får ha hästen längre än ett år tyvärr. Eller är det på obestämd tid detta är någ den mest osäkra tids spannen man kan få tycker jag för det kan vara ett år sen kan det vara hela hästens liv. Jag har haft två kontrakt när det stod på obestämd tid båda hade jag mindre än ett halvår och lade ner massa tid och pengar på hästarna. Sen tog ägarna tillbaka dom av en anledning eller någon annan. Så hur länge man skall ha hästen tycker jag är viktigt att det står med i kontraktet!

  • Pris!


Är det en häst för senare köp? då skall man se till att priset är med redan från början att om du skall köpa hästen för 10000 tusen så skall du betala detta när ägaren och fodervärden kommit överrens om köp. Om inte priset står med redan från början så kan det bli en tvist där. Om fodervärden har lagt ner massa tid och pengar på en häst som är värd 30000 från början och sedan tävlar fodervärden upp hästen och gör den fin så kommer ägaren och sä'ger att den skall ha 60000 tusen för hästen trots att det är fodervärden som lagt ner massa tid och pengar på hästen. Så att priset på hästen står med är mycket viktigt så att man inte bli lurad eller att det blir missförstånd. Mun mot mun är en dum ide om man bestämmer ett pris utan att skriva det i kontraktet. Om man skrivit det på kontraktet och kontraktet gäller så är det priset som är skrivit i kontraktet som gäller!

  • uppsägnings tid!

Också mycket viktigt att ha uppsägnings tid. För då blir det ingen tvist om detta heller om fodervärden vill lämna tillbaka hästen så måste man behålla den tills uppsägningstiden är klar om inte ägaren säger annat då vill säga. 


Detta är vad jag skulle ha med på ett kontrakt om jag skulle bli fodervärd igen vilket aldrig kommer hända dels att jag inte ha tiden men dels för att jag åkt på för många floppar. Jag vet att det finns jätte många fina ägare där ute som vill låna ut sin häst. Och jag vet att det finns fodervärdar som inte tar hand om sin foderhäst också. 

Man kan också göra så att man skriver olika kontrakt ägaren skriver en egen variation av kontrakt och fodervärden en.

Jag skulle inte heller ta transporeten med mig på en gång när jag åker och kollar på en häst. Utan jag skulle åka och provrida hästen först mer än en gång. Detta skulle jag göra även om jag skulle köpa hästen. Jag har tyvärr åkt på en sån flopp provred hästen en gång tog med den hem och det blev jätte fel. 

Och jag skulle inte heller ta hem en häst som jag inte provridit alls det har jag också gjort och det blev mer än jätte fel det blev en riktig katastrof. 


Sen som ägare om fodervärden vill lämna tillbaka hästen så har ägaren ingen rätt att säga nej jag vill inte ha den. Eller jo självklart har den rätt att säga så med fodervärden har ingen skyldighet att ha den kvar om fodervärden inte vill ha hästen kvar så måste den så klart följa vad som står om uppsägningstid i kontraktet men som fodervärd och man vill lämna tillbaka hästen av olika anledningar behöver man inte ha hästen kvar. Som ägare måste man göra något åt sin situvation och se till att ta hand om hästen själv eller att någon annan gör det.


Detta är hur jag ser fodervärdshäst och mina egna erfarenheter!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards