teambus

Alla inlägg under mars 2014

Av Sara - 31 mars 2014 11:02

Igår så var jag Simon och Maria och Hugo och badade i maserhallen! Det var skit kul. Hugo tyckte det var riktigt roligt vi badbade i två timmar snacka om trötta vi var efter. Så igår så tog pappa hästarna jag åkte inte ut alls igår faktiskt. 


Och i lördags var jag ut med Lilja andra gången med Maria och Mio. De skulle hoppa i terrängbanan som hon byggt uppe i hagen. Lilja skötte sig super när vi skrittade upp mot hagen vi travade lite också och då gick det också bra. Men så kom vi till hagen och ibörjan gick det bra men sen fick hon tokryck och ställde sig. jag åkte på sniskan och var på väg att ramla av men på något sätt fråga mig inte hur för jag har ingen som helst aning om hur jag lyckades sitta kvar på henne. Jag vet inte vad det blev med henne men strgrade gjorde hon så ta tag i ena tyglen och låta henne gå några varav ja det funkade. Ja sen skrittade vi hem efter en stund och då skötte hon sig bra men när jag skulle sitta av gick hon iväg igen. Jobba med nej vadå jobba med jobba emot är mycket roligare sa Lilja och sätter sig på tvären. Nej nu ska Maria få rida henne några dagar igen tror hon ska få rida henne ett tag nu så hon blir van. Jag känner att dels är jag nog för tung och dels så nej jag vet inte blir bättre om Maria får rida henne. Jag kan hålla mig till min andra piggelina just nu. Känns absolut inte hopplöst med Lilja vet att jag kommer kunna rida henne sen men just nu så känner jag att det är bättre om Maria rider henne. Hon är ju inte riden mer än två veckor i alla fall. Så jag har bestämt mig för att Maria ska få rida henne nu så kan väl jag rida henne sen tänkte jag. Och sen är det ju lite så här att Maria kommer forsätta rida henne sen. Jag är ju inte så tävlings intresserad mer än att få Blomma till travet så då kommer Maria få tävla och rida henne åt mig tänkte jag.


Ja Blomma då henne körde jag med Hugo i lördgas hon är ju så underbar och köra jag trodde hon skulle vara lite trött efter att jag körde henne i nästan två timmar på en riktig lång tur. Travade och skrittade men hon var precis lika pigg som dagen före. Hon låg på bettet och ville springa fortare. Hugo och jag avr väldigt rena i ansiktet kan jag ju lova eller inte alls. Blomma är ju så underbar och köra visst hon är rolig att rida men det är inget emot att köra henne hon är underbar att köra hon tycker det är skit kul. Bakom vagn är hon perfekt hon vill verkligen ge allt när man kör henne. Hon är väldigt positiv till allt man gör med henne men att köra henne är roligast. kan inte vänta tills hon får komma till banan igen och visa vad hon går för! Snart snart kan vi åka till banan igen!

  Min lilla snutta när vi var på utställning när hon var två

Av Sara - 29 mars 2014 09:18

Jaha så har hööks öppnat här i Borlänge också. Det var så GRYMT mycket folk där när hööks öppnade så man fick knappt plats haha. Ja och jag köpte ju inte mycket som var självaste öppningserbjudande. Jag köpte en sadelgjord som jag skulle ha och ett träns och sen sån där slicksten som skulle vara distraherande för Lilja när man sitter upp. haha ja och det total dissade hon kan jag ju lova hon tyckte det va skit äckligt men kräsna Blomma åt det. Tränset är till Lilja i cob det behövde hon och sen en filt som vi ska ha på banan som man bara kan slänga på bakom selen när hon är svettig. 


Och sen har jag ridit på Lilja första gången på riktigt. Vi red ut jag Maria och hennes medryttare. att stå stilla när man sitter upp är jobbigt tycker hon. Vi red upp till långsjö och vände. Hon skötte sig utmärkt vi mötte tre fyra bilar och sen Ronny med vagn inget att bry sig om tyckte hon. Jätte duktig var hon vi skulle rida runt fyrkanten men hon orkade inte så mycket mer så det blev till byn bara. Maria och hennes medryttare red i hagen i byn en stund och jag skulle sitta av och gå med henne. Ja då stegrade hon när jag skulle sitta av. Men förutom det lilla skötte hon sig exemplariskt.


Och Blomma körde jag på en riktig långtur igår. Hon var skit pigg vi skulle bara ut och jogga jo visst jogga fanns inte riktigt på hennes schema kan jag lova. Men åh så kul det var att köra henne.


Jag har dessutom börjat göra egna pannband det är skit kul gjorde tre igår som blev riktigt snygga! Två med matchande armband till!

   helt sant om mina flickor <3   Så fin blev hon i sitt nya träns <3   Ett pannband till Blommas huvudlag ska göra ett rött till hennes tävlingshuvudlag också  Ett till Lilja och armband till mig och ett till Lollos nya pålle med armband till =)

Av Sara - 26 mars 2014 10:32

Ja mina dagar som arbetslös gör så att jag vill slita mig i håret. Jag blir galen av att vara hemma jag vill ju jobba men men vad ska man göra åt saken? jo söka en jävla massa jobb är vad man ska göra åt saken det är det jag gör! Det och är ute i stallet och fixar i mitt hem. Ibland önskar jag att jag hade en sån där liten sak som skriker då har man något att göra på dagarna i alla fall till skillnad från nu. Men men jag söker jobb och sen håller jag på med min teori för alla jobb jag tänker och vill söka står det.... B körkort krävs B körkort kvävs med egen bil........ gaaaaah jag blir galen på det där så nu rå pluggar jag så jag kan få det där förbannade kortet någon gång. Och dessutom så ska jag klara det på första försöket! Det finns inget annat.. Ja om jag failar så kommer jag inte alls döma mig själv jag kommer inte alls bli besviken.... vi kan ju säga så i alla fall. Men om jag tar det lugnt ignorerar alla och läser igenom alla frågor ja tänker efter och inte stressa genom alla frågor! Så då klarar jag det där förbannade körkortet men det är just det slarva inte med att inte läsa frågorna! Så nu ger jag order till mig själv att LÄSA frågorna och svaren! finns liksom inget annat. Men jag SKA klara det där körkortet om det så är det sista jag gör!


Och ja nu när jag är hemma så har jag varit i stallet typ hela dagarna. Tagit med mig böckerna och suttit hemma hos mamma och pappa och tagit hand om hästarna. Igår var jag där länge och höll på och greja plugga teori gav dom lunch och sen fixa lite annat. Tror jag ska ta och städa i stallet i helgen om jag inte gör det i veckan vill säga.

Men i alla fall har börjat träna på att Lilja ska stå stilla när man ska sitta upp hon vill hjärna gå och det har hänt att hon har stegrat till och med men det säger hennes matte nej om jag säger ifrån. Så igår så höll vi på i nästan två timmar och hon ville verkligen inte alls. Men ja jag satt aldrig upp på henne men hon fattade efter ett tag och jobbade lite med mig i alla fall. Träningen fortsätter ibland vill jag bara slita mig i håret för att hon är så envis! När hon sätter sig på tvären är hon inte rolig. Men hon har sina tillfällen när hon verkligen vill jobba med en men hon tycker inte om när jag envisas att stå stilla inte alls faktiskt. 

Men idag så gick det faktiskt riktigt bra. Först krånglade vi typ en timme men tillslut gick det faktiskt riktigt bra. Med lite äpplen men jag är ganska mycket emot att mata henne och muta hästar till saker men det gick bra tillslut! Så i morgon när vi tränar ska jag ta en hink och lägga i lite äpplen och så ska hon få stå där. Men det tror jag kommer bli bra! Man får tänka lite nytänkande om man ska säga så för att hon är väldigt speciell och envisas och vill inte lyssna så mycket på mig ibland. Men hon är samarbetsvillig när hon vill. Men sadeln som vi har till henne är så extremt obekväm så man nästan svimmar  det är som att sitta på en träbit eller nåt sånt. Men men jag red en liten kort vända på henne skrittade lite bara. Jag hade ojämna stigbyglar skit drygt efter som vi tränade på att stå stilla på uppsittning så då hade jag det. Men jag kan ju också tillägga att jag HATAR och då menar jag verkligen det jag HATAR verkligen den där sadeln. Ska kolla på en på hööks i morgon när dom öppnar faktiskt! en dressyr sadel som inte alls är dyr ska inte köpa en i morgon men jag ska kolla på den i alla fall.

 


Blomma då ja hon är ett jävla krutpaket hon låg på som satan när jag red henne igår. Det var riktigt drygt faktiskt kan jag lova. Hon ligger på och steppar typ hela tiden ibland och sen är hon lugnt igår var en dag som hon låg på hela tiden alltid charmigt.

Av Sara - 23 mars 2014 21:47

Jag har alltid varit en skrivande människa. Så länge jag minns har jag skrivit små berättelser om olika saker. Ja jag erkänner det har mest varit om hästar ja det har det. När jag var mindre var det ofta om att jag hade en egen häst ofta en ponny som jag tävlade med i vad? Det minns jag inte ofta hoppning men ibland i annat ofta handlade det om att jag vann allt jag ställde upp i. Och ofta var det att fly från verkligheten att ha en fantasi var det enda vapnet jag hade. Är faktiskt fortfarande. Men sen kom en mörk tid i mitt liv och mina texter blev dystra eller så var det mycket dröm grejer om hästar igen ja så var det allt för att fly från verkligheten och glömma allt som hände. Och nej det var inte bra inte ett dugg faktiskt men det var en tröst jag skrev för att trösta mig. Jag har aldrig skrivit dikter mer än när jag är deppad och nere då skriver jag dikter och tro mig dom dikterna är mörka väldigt mörka. Det är faktiskt mitt sätt att uttrycka mig skriften inte för att jag är trångtalad haha nej alla som känner mig vet att jag snackar otroligt mycket. Men också alla som känner mig vet att jag talar inte om känslor inte lika bra som när jag skriver ner dem.


Men hur kom mina två "huvud berättelser" till mig då? Jag ni kämpa för frihet alla karaktärer i den berättelsen har funnits hos mig sen jag gick i sjuan på Immanuel skolan. Det var på en lektion jag hade läst någon fantasy bok och då kom jag på allt. I början så var det inte alls som det är nu. Jag minns inte riktigt hur det är nu men det var dåligt. Men när jag gick på Gotland så dammade jag av den gamla berättelsen och då blev den något helt annat. Karaktärerna talade om hur dom var och vad det var för mig och sen talade de om för mig vad de egentligen hette. Jag tror den blir bra jag älskar den i alla fall min högsta dröm är ju att få den publicerad. Men jag är också livrädd för det måste jag säga att publicera den för det är som att lämna dina barn. Jag är rädd för att folk ska hata den bara säga åt mig att detta är skit. Det är som att någon skulle komma och säga att ditt barn är fult eller något. Så känns det med denna berättelse oavsett om jag vet att vissa kommer hata den och vissa kommer älska den så känns det ändå jätte konstigt. När jag skulle lämna in den till mina klasskompisar visste jag inte vad jag skulle göra jag ville helst sätta mig i ett hörn och gömma mig och låtsas som att jag inte var jag. Men de gillade den faktiskt de tyckte den var bra. Jag fattade inte det för sen de började prata om det eller ja poeten Per han tjatade om någon mening jag gillade inte han efter som han kunde dra ut ordet jag eller en mening och den innersta betydelsen. Det var så han gjorde med min berättelsen han fördjupade sig in på när en karaktär som heter Keil nu tyckte att en som heter Cecilia var "falsk och rå". Åh herre gud jag ville bara skjuta mig när han drog ut på det i EN timme jag trodde jag skulle somna allvarligt talat. Men jag fick veta tolkningar och vad de tyckte att karaktärerna var. Så jag kommer försöka få den publicerad men först måste jag skriva klart den. Vilket är svårt för jag kan inte släppa dem. Just nu sitter jag och ändrar igen.

 

Och Izabelle kom till mig när jag bodde på Gotland. Det var en dag när jag pratade med mamma i telefon på väg till affären då pratade vi om lite saker som hade hänt där hemma. Och då kom jag på att jag vill skriva om en ensamstående mamma. Det började med en rolldikt som var ja dom tyckte om den men som jag sa innan jag skriver inte dikter. Så jag gillade den inte bara karaktären. Hon är frånskild med tre barn och försöker balansera hennes liv med tre barn två döttrar en son. Allt vad det innebär sonen som hon har med sin ex man. Hon fick honom när han var otrogen mot henne och när pojken var tre månader skilde dom sig. Och allt sprack för Izabelle hon försöker vara stark för sina barns skull men det är svårt. Och nu tre år efter försöker hon jonglera livet som singel mamma och ensamstående med sonen som Johan inte bryr sig om. Hon försöker hålla god ton med Johan och hans nya fru Helena och deras son Melwin. Hon försöker hela tiden men oftast så går det inte. Jag gillar att skriva om detta för att Izabelle försöker få ihop sitt liv i en del och en annan så går vi tillbaka till när hon och Johan var lyckliga på riktigt. Hon är mänsklig hon gör misstag och älskar sina barn. Och hennes jonglerande med det vardagliga livet och allt sånt som jag tror att alla behöver.

   

Av Sara - 22 mars 2014 20:39

Ibland frågar jag mig vad hände egentligen? Vad hände där hur kom jag till detta? Eller jag vet precis vad som hände jag kan faktiskt säga det var där. Ja det var just där som det blev som det blev. Det var då allt blev fel. Jag frågar mig själv är jag ledsen? Jag frågar mig själv vad kunde jag gjort för att stoppa den rullande snö bollen som bara blev större? Jag frågar mig själv hur kunde jag fixa det läckande ägget när dess innehåll rinner sakta ut? 

Jag vet precis när det blev som det blev jag kan säga helt ärligt det var där det hela bara föll och det blev en större och större snöboll. Ja jag gjorde mycket fel eller allt blev bara fel allt bara blev helt fel jag vet inte riktigt hur jag ska känna över detta. Nej allt trasslar till sig och jag trasslar till mig jag vet inte varför jag gör som jag gör ibland. Jag är spontan men ändå inte och ibland sårar jag folk ja så klart det gör alla. Men just där och då skulle jag kunna gjort något annorlunda? Visst kunde jag ha gjort det men hade det blivit lika i slutet ändå? Ja efter som jag gjorde ett val och stod fast vid det så hade det inte spelat någon roll vilken roll jag spelade. Nej det hade faktiskt inte spelat någon roll alls. Jag kan säga helt ärligt det var då ja det var just där allt ändrades och det skulle aldrig bli som det blev förut. Känner jag mig ledsen över det jag vet faktiskt ärligt talat inte. det är först nu jag faktiskt ens kunnat tänka på det. Det är först nu jag kommit till insikt med mig själv att allt förändrats just där. När jag släppte en bomb kom efter skalven. Ja den där efter skalven kommer hålla i sig och lämna ett stort hål. Jag kommer inte falla i det jag står inte ens på kanten jag bara ser på det och funderar var allt blev fel. Står där och se vad jag lämnade efter för skada. Den är inte förödande bara tillräckligt och det är jag som gjort den mesta skadan. Gjorde jag det medvetet? Ja när jag sa nej gjorde jag det medvetet när jag sa nu orkar jag inte så ja jag gjorde det medvetet. Nej det är inget jag är stolt över men det var nödvändigt för mitt eget välmående. Ibland kan man inte bara ställa upp. Men det var jag som satte snöbollen i rullning så blev det större och större. Frågan är kommer hålet bli större eller kommer det bli mindre? Kommer det hitta tillbaka och laga eller kommer sprickan i ägget bestå? Kommer allt innehåll rinna ut och torka upp? Jag vet inte det får tiden utvisa men jag vet att det aldrig kan bli som förut inte efter den bomben inte efter det efterskalvet.


"Det tar tio gånger så lång tid att lappa ihop sig än att falla sönder" // Finnick  hunger games revolt!  

Av Sara - 22 mars 2014 20:21

Ja i dag kommer det faktiskt komma två eller tre inlägg på raken! Vet egentligen inte om folk läser min blogg men jag skriver ja för att? Ja varför skriver jag egentligen? Jo för att jag tycker det är kul i alla fall berättelser och lika bloggen. Jag skriver den mest för mig själv för att kunna gå tillbaka till träningen med hästarna och så vidare. Och idag kommer det nog två tre inlägg bara för att!


Vi börjar med inridningen på den där Buslilja gud vad bra det går hon sköter sig som en dans. Sen vi var uppe i paddocken så har vi varit ute i skogen och ridit. Hon sköter sig som att hon alltid haft ryttare på ryggen. Idag så red jag vilja och Maria Lilja. Vilja var super pigg och fjantade sig massor bara. Och Lilja hon gick på som att inget hade hänt hon brydde sig inte ett dugg om att Vilja höll på och gå i sidled och så där. Inte ett dugg helt otroligt. Det enda man kan gnälla lite över eller nej inte gnälla mer nämna att hon har svårt att stå stilla när man ska sitta upp. Men det ska vi tragla hon och jag. Snart är det min tur att rida henne. Shit vad spännande.


Och Blomma ja hon är super pigg hur fin som helst. Igår så red jag henne en vända med Lina och Vilja hon skrittade lugnt hela vägen och det har aldrig hänt förr hon brukar dansa och hålla på men nu är hon som en helt annan häst. Pigg men lugn hon har fortfarande kämpar glöden och är på hugget men hon kan också skritta lugnt och vara helt cool. Idag jobbade vi mycket i trav och galopp vi var ute och red länge och hon var så himla fin. Jag tänkte idag när vi red att denna häst och jag var varit vi sen hon var bebis nu i fem år snart har hon varit en del av mitt liv. För fem år sen så klampade den där lilla hästen in i mitt hjärta och jag skulle ALDRIG ALDRIG ge upp henne. Hon är fan ett av det bäst jag har i livet hon lyser upp min dag när jag är på lite små dåligt humör. Hon och Lilja kan lysa upp vilken dag som helst för mig.

Av Sara - 17 mars 2014 15:36

min sists är en sak jag måste träna på mycket. Har tappat ganska mycket av den när jag gjorde ett lång uppehåll från ridningen och inte tränat för tränare så behöver jag verkligen förbättra den.

Lika dressyren jag KAN dressyr men jag behöver verkligen frächa upp den. Ska träna för tränare för att liksom frächa upp allt. 

Av Sara - 17 mars 2014 09:03

Igår liftade jag med Lina ut till stallet. Vi red inte hon ryckte en sko på Vilja och jag höll henne sällskap och snackade lite. Och sen var syrran och Peter där också. 

Och Blomma matvägrar fortfarande jag börjar på att bli desperat hon måste ju äta. Innan så lämnade hon bara lite betfor och nässlor men nu dom senaste dagarna har hon bara ätit lite morötter. Helt galet jag vet inte vad jag ska göra men jag ska prova att göra allt till gröt vilket jag gjorde igår hon äter då inte betfor det är gift tycker hon. Men jag ska prova idag att göra allt till gröt och ge henne lite mindre nässlor och mer nypon för nypon brukar dom tycka om. Och sen lägger jag hackade strået på höet. För hackade strået är viktigt att hon äter när hon behöver extra protein och hon behöver ju sina örter också men nej tack säger hon. Så hennes matte provar desperat att hon ska äta men nej tack säger hon. Men hennes lilla syrran hon äter allt hon det är gott med linfröolja och hackat strå. Det är ovanligt att en nordis inte äter men men vad ska man göra.


Och igår tog jag en ridtur på Blomma hon var pigg och glad som vanligt. Jag har ju börjat ridit på ett tredelat bett nu och hon går jätte bra på det bettet faktiskt. kan nog dock inte köra henne på ett vanligt bett för då är hon vrålstark men kanske med käk. ja jag ska testa det. 

Men i alla fall så red jag en vända på henne i skritt trav och galopp. Hon är super i traven nu ligger på lite men när jag ber henne med sätet att hon ska vänta på mig så gör hon det. Och galoppen är helt fantastisk hon älskar det att galoppera. Och när vi red i skogen på väg hem så letade hon efter andra vägar att gå. Haha hon är bra rolig när vi kom till långsjö så var hon på väg mot romme. Och hon ville gå runt långsjö också hon är bra knäpp den där hästen kan jag säga. Jag älskar den där hästen så himla mycket så det är inte klokt. 


Sen när jag ridit så tog vi Lilja idag var hon as dryg på gången. ville inte stå stilla och bara höll på och dryga sig. Så idag så satte vi fast henne på logen när Maria skulle sitta upp faktiskt. Sen ledde jag henne i början efter som hon var som hon var på gången och ville inte stå stilla och så vidare. Men när vi gick där så gick hon på som att hon alltid haft en ryttare på ryggen. När vi kom ner för backen och var på bakvägen så släppte jag dom och Lilja gick jätte fint. Dom travade och rullade över i galopp en vända. Hon är så duktig min lilla häst så det är inte klokt alltså. Snart är det dags för mig att sitta upp Maria ska rida henne lite mera men sen ska jag sitta upp och rida med Maria och Mio. Jag tror Mio är bäst att ta med sig som mentalt stöd för damen för Blomma skulle bara stressa upp henne efter som hon är som hon är när man rider henne. Och Vilja ja henne skulle Lilja kaxa sig mot henne så vi tar Mio i början som mentalt stöd. Och han kan jag då definitivt inte rida jag är för tung för han och dessutom så kommer han och jag inte alltid överrens ;). Men Maria ska rida henne lite till så hon blir van det kan ju fortfarande komma bakslag hon är ju trots allt bara tre. 

  Fina Lilja och Maria när vi var i paddocken.


Och nu har jag äntligen tagit mig i kragen och börjat ändra igen. Det är ett skit göra men det blir ju så himla bra och jag gillar att ändra just nu för jag sitter fast och kan inte fortsätta eller nej jag sitter inte fast heller jag tycker bara inte det blir bra. Fast det blir bra ändå kanske jag vet inte jag är ju så förbannat självkritisk när det kommer till mitt skrivande. Men det blir så jävla bra i slutändan vill jag lova. Jag gillar min berättelse och jag älskar mina karaktärer och dom skrämmer mig lite men det blir så himla bra!

 

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards