teambus

Alla inlägg under juni 2014

Av Sara - 26 juni 2014 20:47

Oavsett om det inte riktigt är en åsikt men i alla fall.


Har ni tänkt på en sak att man ALLTID tar hand om sin häst först. Alltid jämt och ständigt du tar alltid hästen först och dig själv sist. Men det är ju normalt säger alla och ja hästarna är ens bebis klart dom är. Det är lika med mina jag tar dom ALLTID först dom går före mig spelar ingen roll om jag bryter benet hästen kommer alltid först och det första man frågar när det hänt en olycka är "hur är det med hästen." Och man köper alltid det bästa till hästen och dig själv sist. Och så är det ju att vara häst tjej och jag är precis så behöver egentligen åka till kiropraktorn och kolla upp min rygg efter den där vurpan jag gjorde med Lilja.

Men det kostar pengar och det känns inte som att man har råd med det. Jag borde gå där regelbundet speciellt om jag ska ramla av och så där men som sagt det är svindyrt.

Jag kan ju bara gå till mig själv jag går mycket hellre och köper något nytt till hästarna än till mig själv. Visst jag kan köpa kläder till mig själv ibland men det är inte ofta. Förr var det värre då köpte jag massa onödigt till hästarna jämt och ständigt. Nu gör jag faktiskt inte det men jag tar alltid dom först spelar ingen roll hur ont jag har så tar jag alltid hand om dom för jag vet att det är mitt ansvar.  

Av Sara - 23 juni 2014 11:29

Ja nu var det ett tag sen igen. Jag ahr fullt upp på dagarna trots att jag bara är hemma just nu så gör jag saker hela tiden helt galet mycket. Jag bor väl mer eller mindre i stallet just nu jag pluggar massa teori och är med kompisar. Jag skulle ju vilja jobba men vad gör man då? Eller det där är på två sätt nu hinner jag ju göra allt som jag ska göra men jag får ju inte mycket pengar men när jag jobbar så hinner man ju knappt med. Just nu är det ju ganska bra att jag är hemma då hinner jag plugga till körkortet och köra med mamma och fixa andra grejer. Körkortet går bra vissa frågor är så himla onödiga att man funderar på varför dom ens existerar men ändå det känns som att jag kommer klara det i alla fall när provet kommer. Eller jag SKA klara det så är det bara. pluggar på för fullt nu tills provet är här jag ska ta det lungt genom frågorna och tänka efter inte ha så bråttom och idag när jag pluggade blev jag inte lite distraherad med folk som ringer och grejar. Så ska plugga idag efter jag varit och joggat och gått med en kompis. Japp Sara ska börja med det nu behöver det för att orka rida Blomma på banan och för att gå ner i vikt ja man borde väl ända på korsten också antar jag. Men vi kan ju börja med kondisen och allt det där för den är under all kritik men jag jag erkänner jag är jävligt lat haha.


ja snart ska Lilja få lite semster en månad eller två har inte bestämt mig ännu hur det kommer bli. Jag red henne i lördags med Maria i alla fall hon körde Mio har aldrig ridit henne när någon kört förut. Jag trodde hon skulle bli lite rädd när det skrammlade men hon brydde sig inte ett dugg. Skönt det fast Marias vagn skrammlar inte lika mycket som min gör. Hon skötte sig super bra denna gång hade jag med mig en spö för att ha som extra hjälp när hon ska flytta till höger och ställa sig tuill höger vilket är hennes värsta sida. Hon var så himla fin fick henne att flytta sig för båda skänklarna och till och med ställa sig åt rätt håll när vi skulle flytta sig. Så skänkelviktnigar är ju inte långt bort kan jag säga. Den där höger sidan är jobbig tycker hon vill helst smita iväg med rumpan och inte alls gå rakt hon tycker det är jätte jobbigt men jag fick henne att gå ordentligt ett tag. Sen travade vi och galopperade hon tog bpda fattnigarna super fint om jag har jobb i höst eller går i skola som jag hoppas på så kommer jag att träna för tränare längtar till vi kan göra det gör hon är ju så himla fin nu min lilla tjej.

 

Älskade lilla häst <3.


Sen körde jag Blomma igår och satan i gatan vad hon surade ihop d'r ett tag först körde jag runt och det blev mest skritt och jogging sen ville jag att vi skulle gå upp för backen och vända uppe vid bommen. Men det ville inte damen hon saktade ner innan backen och ville gå hem men det fick hon då inte för mig! Och när hon inte fick det för mig så typ sprkade hon en löjl spark för att visa att hon inte tyckte det var roligt alls! Dum häst jag drev på henne och då tog hon i för kung och fosterland upp för backen och sen fick hon gå förbi bommen för hon envisades för mycket. Och då jävlar vad hon tjurade hon skulle då inte gå men sen när jag sa åt henne och gå gick hon efter ett tag och då tog hon i för kung och foster land igen. Knäpp hästen min men hon kändes super fin när jag körde henne i alla fall gud vad fin hon var när hon inte tjurade! Så på onsdag om inte pappa jobbar så ska jag rida ett jobb på rakbanan och på söndag ska jag köra henne på rundbanan. Fast på söndag så ska jag i alla fall begära saker av henne så är det bara! Hon ska då inte gå fjant tider då!

   Min envisa nordis som inte alladig vill som jag vill <3


"You just never give up, no matter how hard the challenges are, and observe this world with a healthy dose of criticism and don't just follow the herd like somebody else might do." //Renny Harlin

Av Sara - 17 juni 2014 08:21

Med risk för många arga människor nu så skriver jag detta i alla fall. Blir så trött på inskränkta ridtravar människor som tror att deras här klarar ALLT och då menar jag ALLT den kan gå GP dressyr och hoppa 150 cm i hoppning.

Jo så klart det finns ENSTAKA hästar som kan det så klart det finns MÅNGA fina travare som kan gå såna höjder men erkänn det är inte vanligt att en travare går GP dressyr eller 150 cm i hoppning. 

Om du har den ambitionen att tävla på den nivån så går du inte och köper en travare du går och köper en häst som har den kapaciteten och är avlad för just hoppning eller dressyr. För att ja den hårda och elaka sanningen är att dom har redan den fördelen redan från födsel att klara den nivån. En travhäst är avlad att springa fort på banan och i trav. Och de flesta travare är redan trav tränade innan de kommer till dom som vill ha dom som ridhästar. Och då har dom redan oddsen mot sig att kunna nå den nivån. Så klart det finns travare som når den nivån det är inte omöjligt. Det är nästan som att du skulle komma med ett halvblod till travbanan och säga denna ska jag vinna elitloppet med då skulle alla trav människor få sig ett riktigt gott skratt. 

Nu är det inte så att travarna inte tillhör på ridbanan så klart som gör. Och om man inte har höga ambitioner så köp ett jag menar jag kan verkligen beundra som som tävlar sina hästar på lokal nivå och högre med sina travare. 

Men alla ridtravare människor speciellt dom med varmblod säger hela tiden att det inte är något fel på varmblod dom kan visst. Absolut klart dom kan men nå GP nivå och 150 hoppning med en häst som gått på travet?! Ja visst det går säkert men oddsen är emot dem varför inte bara inse att om man ska ha en häst som man vill tävla på den nivån så går man inte och köper sig en travare. 


Och sen en sak till när vi ändå är inne på inskränkta ridtravar människor så kan jag störa mig så otroligt på när många säger "Jag gillar inte trav" och man frågar varför. "För att min häst inte trivdes där och de som håller på med trav är bara ute efter pengar."

Japp det är många många som har det argumentet. Jag har hört det så många gånger. Fått kritik för att vi ska ha Blomma till trav. Visst det finns ju rötägg inom travet också klart det finns men bara för att din häst inte gillade travet betyder det väl inte att det är dåligt för det eller? Var det inte bra att du fick hästen då? Och sen tycker ju många att det är elakt att travtränarna säljer av sina hästar när dom inte funkar på trav. Men tänk så här det är deras jobb deras levebröd som vi har våra jobb våra vanliga jobb för att kunna betala våran mat och våra räkningar. Vad händer om hästen inte springer in pengar? Jo dom får inga pengar att äta och betala sina räkningar för helt enkelt. Och de flesta travtränare försöker och försöker med dom där hästarna och om de inte funkar så ja då säljer dom hästen eller slaktar den. 

Jag som håller på med både trav och ridning har börjat älska travet mer än ridningen. jag älskar att rida och så men tävla? Nja du måste ha den rätta hästen och den rätta utrustningen och prestera bra. Om du inte gör det så är du dålig eller sky nåde dig om du skulle vinna med ett kallblod eller ett varmblod då var det något fel på hästen eller hästen är för bra för dig. Och prata med någon från en annan klubb? Hur kan du göra det. Och ja jag är fördomsfull men tyvärr har jag varit med om det alldeles för många gånger och jag har inte ens tävlat mycket har sått på sidan av och sett alla som där blickarna och kommentarerna man måste alltid överbevisa sig inom ridningen.

Men så kommer man till travbanan och där är dom faktiskt genuint glada om du vinner med din häst. Alla pratar med alla och du kan komma med hästen ras (varmblod eller kallblod) och stam spelar igen roll bara hästen är hel och ren och utrustningen är hel och ren så bryr de sig inte mycket mer än det.

Jag har inte varit på många tävlingar med blomma än men när vi var på utställning så pratade alla med alla och berömde varann. Och när du kommer till publik plats så spelar det ingen roll om du är erfaren trav entusiast eller aldrig gått på trav innan det är en folksport en underbar rolig folksport som jag verkligen älskar. 


Av Sara - 17 juni 2014 08:11

Ja igår så var vi till banan med Blomma hon var super duktig! Eller ja hon var billig när vi skulle lasta hon stod som vanligt på bakbenen och skulle inte gå in så nu ska jag tragla lastträning med henne tills hon går in utan några problem för stegra när hon går in i burn är INTE okej. Så lastträna och traggla och traggla ska jag göra. Hon var billig igår kan jag lova när vi lastade tillslut satte vi en jacka över hennes huvud då gick hon in. Dumheter har hon för sig och nej hon är inte ett dugg rädd bara dum man ser skillnad på när en häst är rädd och envis. Nordis ston varför skaffar man såna? Ja just ja vi kunde ju inte välja. Envisa häst! Men sen gick det ju bra på banan. Körde fjant tider vet att jag kan pressa henne mera fattar inte vad jag höll på med för hon var inte ens trött efter vi kört klart. Svettig ja men inte ett dugg trött.... Ja nästa vecka ska jag pressa henne mera för hon KAN! Det var jag ju vet inte alls vad jag höll på med igår men hon var fin i alla fall. Men hon gick mest och fjata igår. Men men jag är nöjd med henne i alla fall men dom där fjant tiderna kan hon inte gå på. nästa vecka så ska vi till banan med henne förhoppningsvis två gånger. Annars blir det en intervall träning hemma. 


Och vänte tiden gör mig tokig jag pluggar på vilket går si så där ska sätta mig och plugga ikväll med hjälp av Simon men jag ska klara det så är det bara. Och sen blir jag galen på annat också vill bara slita mig i håret eller skrika och säga håll käften. Eller stå och slå huvudet i väggen! det kanske funkar......


“The truth is, unless you let go, unless you forgive yourself, unless you forgive the situation, unless you realize that the situation is over, you cannot move forward.” // Steve Maraboli

Av Sara - 16 juni 2014 09:06

igår så fyllde min Lilja tre år. för tre år sen så skulle jag gå till stallet och släppa ut hästarna. Urban var har hade sträckt sig i hagen så alla stod inne. och jag hörde något från busans box och jag gick rakt in på fölningen och jag var dum och sprang in till pappa och sa pappa pappa busan fölar. och när jag kom tillbaka så var lilla underbara Lilja ute :).
Hon var ett skyggt föl man fick knappt gå nära henne. Men sen blev det mycket bättre :).

Och igår så red jag henne en vända i skogen :). Vi tränade på trav och gå fram hon var super duktig och sen tränade vi galopp fattningar. gud vad fint det fick fick in två super fina fattningar så då gav jag mig. sen tränade vi på att flytta för skänkeln. hon gjorde det verkligen perfekt. och sen flytta för sätet också jätte fint och lika halt med sätet. gud vad min lilla tjej skötte sig fint underbara lilla häst.

och idag ska vi till banan med blomma också gud vad kul det ska bli :).

Av Sara - 15 juni 2014 12:41

Igår så fotade Maria mig och mina tjejer och Sture =)

                                                                                                                                                                 

Av Sara - 4 juni 2014 21:42

Idag har jag fått mosters huligan hit. Benjamin ska få sova hos mig när Kattis jobbar vi ska hitta på en massa bus. Han kom nu på kvällkvisten och så vi åt mat hos mamma och pappa och fikat. Sen åkte vi och handlade lite och sen direkt till mig. Vi har väl inte gjort något speciellt nu på kcällen han ska sova nu. Men i morgon så ska han och jag gå till lekparken med sandleksakerna och leka han och jag. Sen tror jag att vi ska käka lunch på stan men jag vet inte beror på om vi kan få sällskap eller inte. annars lagar jag något här hemma men vi ska svänga in på affären och köpa frukt tänkte jag. Det är planen i morgon i alla fall hoppas på att det inte spö regnar bara för då blir det inge kul. Men jags ka till stallet på förmiddagen också så jag hinner med och rida i alla fall en häst tror jag.


Idag red jag ut på Blomma en vända i skogen. Det blev mycket trav och hon var pigg och glad låg inte på¨bettet men hon är ju alltid pigg och vill springa. Hon är ju alltid pigg och glad nu för tiden. Han börjat jobba mycket med att hon ska lyssna om jag gör en fattnig så ska hon fatta galopp inte rulla över själv. Det går bra men ibland vill hon inte alls då rullar hon över ibland. Men det jobbade vi på idag att hon inte skulle galoppera om inte jag bad henne. Det går framåt men rom byggdes inte på en dag det kommer ta ett tag för henne att lära sig. Men hon vill ju göra rätt och hon är mer travsäker när det kommer till vagn.


Och idag och igår shoppade jag lite på hööks och norelles. Saker vi behöver till Blomma och Lilja. Till Blomma blev det boots som hon ska ha när hon åker transport en gräs reduserare på hööks. Sen köpte jag också svampar och ett schbrak och en matchande pike till det =). Sen en ny delta för min är trasig så det står trasig på den. På norells blev det ett par nya gamacher rea och allt på dom skulle kostat sju hundra nu blev det tre hundra för dom ett riktigt kap skor till blomma och ett selunderlägg har bara två selunderlägg eller ett som är trasigt och ett som är helt så ja det behövdes. Och sen ett halsband som ser ut som en söm. Så det blev lite grejer som jag behövde!

 

Av Sara - 3 juni 2014 13:11

Ja nu håller jag på med miljö delen på körkorts teorin fun fun. Nja det går väl men det är ju inte kul trodde typ inget av det skulle fastna men det har det gjort faktiskt. Men det är ju som att ha en jävla NO lektion du ska veta vilka ämnen som släpps ut och vad ECO drivning är vilket ja det har väl fastnat lite men jag ska klara detta så är det bara om det så är det sista jag gör. För jag SKA klara detta så är det bara för jag SKA ha körkort! Och som belöning ska Sara göra en tatuering när jag får råd faktiskt =) En som står för Blomma och Lilja. Vet nog vilken jag ska ha och på överarmen men det är när jag får råd.


Och jag red Blomma i söndags skulle bara skritta tänkte jag först men sen ångrade jag mig och tog ett trav jobb. OCH satan i gatan vad fin hon var! Gud vad stolt jag var över henne inte en galopp och hon höll traven skit fint. Så i slutet så fattade jag faktiskt galopp och galopperade med henne och vad hon blev glad hon brallade och ville springa fort. Och när jag saknade in henne så lyssnade hon super fint det där tredelade bettet alltså me love it. Hon går så himla klockrent på det kan jag lova! 

Sen i går så körde jag upp henne på berget. hon gick klockrent var super pigg och ville springa på hela tiden. Var en stolt matte i går kan jag lova kör henne även på ett tredelat det är som att ha en sytrådshäst på tömmen kan jag lova. Hon blir inte stark eller något så det där crusedo bettet behövs inte mera kan jag säga. Käk och tredleat min bästa vän när vi kör.


Och sen red jag Lilja i förgår. Vi red på bakvägen jobbade lite dressyr på en åker. Det är jobbigt tycker hon men sen går det super bra. Hon jobbade under sig stundtals men det blir ju jobbigt hon är ju bara bebis än så länge min lilla tjej. Vi både galopperade och travade också hon travade på piggt och ville springa mera efter. Mina tjejer dom kan dom. Hon tappar inte bakärran så ofta men hon har ju fint naturligt undertramp. Hon kommer bli riktigt fin dressyr western häst den där damen kan jag lova! tänkte ha henne till hoppning också =). 

  Sån här tatuering tänkte jag mig faktiskt och skriva in ett B och ett L någonstans. Skit snyggt på underamen ju =)

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards