teambus

Direktlänk till inlägg 17 juni 2014

Inskränkta människor!

Av Sara - 17 juni 2014 08:21

Med risk för många arga människor nu så skriver jag detta i alla fall. Blir så trött på inskränkta ridtravar människor som tror att deras här klarar ALLT och då menar jag ALLT den kan gå GP dressyr och hoppa 150 cm i hoppning.

Jo så klart det finns ENSTAKA hästar som kan det så klart det finns MÅNGA fina travare som kan gå såna höjder men erkänn det är inte vanligt att en travare går GP dressyr eller 150 cm i hoppning. 

Om du har den ambitionen att tävla på den nivån så går du inte och köper en travare du går och köper en häst som har den kapaciteten och är avlad för just hoppning eller dressyr. För att ja den hårda och elaka sanningen är att dom har redan den fördelen redan från födsel att klara den nivån. En travhäst är avlad att springa fort på banan och i trav. Och de flesta travare är redan trav tränade innan de kommer till dom som vill ha dom som ridhästar. Och då har dom redan oddsen mot sig att kunna nå den nivån. Så klart det finns travare som når den nivån det är inte omöjligt. Det är nästan som att du skulle komma med ett halvblod till travbanan och säga denna ska jag vinna elitloppet med då skulle alla trav människor få sig ett riktigt gott skratt. 

Nu är det inte så att travarna inte tillhör på ridbanan så klart som gör. Och om man inte har höga ambitioner så köp ett jag menar jag kan verkligen beundra som som tävlar sina hästar på lokal nivå och högre med sina travare. 

Men alla ridtravare människor speciellt dom med varmblod säger hela tiden att det inte är något fel på varmblod dom kan visst. Absolut klart dom kan men nå GP nivå och 150 hoppning med en häst som gått på travet?! Ja visst det går säkert men oddsen är emot dem varför inte bara inse att om man ska ha en häst som man vill tävla på den nivån så går man inte och köper sig en travare. 


Och sen en sak till när vi ändå är inne på inskränkta ridtravar människor så kan jag störa mig så otroligt på när många säger "Jag gillar inte trav" och man frågar varför. "För att min häst inte trivdes där och de som håller på med trav är bara ute efter pengar."

Japp det är många många som har det argumentet. Jag har hört det så många gånger. Fått kritik för att vi ska ha Blomma till trav. Visst det finns ju rötägg inom travet också klart det finns men bara för att din häst inte gillade travet betyder det väl inte att det är dåligt för det eller? Var det inte bra att du fick hästen då? Och sen tycker ju många att det är elakt att travtränarna säljer av sina hästar när dom inte funkar på trav. Men tänk så här det är deras jobb deras levebröd som vi har våra jobb våra vanliga jobb för att kunna betala våran mat och våra räkningar. Vad händer om hästen inte springer in pengar? Jo dom får inga pengar att äta och betala sina räkningar för helt enkelt. Och de flesta travtränare försöker och försöker med dom där hästarna och om de inte funkar så ja då säljer dom hästen eller slaktar den. 

Jag som håller på med både trav och ridning har börjat älska travet mer än ridningen. jag älskar att rida och så men tävla? Nja du måste ha den rätta hästen och den rätta utrustningen och prestera bra. Om du inte gör det så är du dålig eller sky nåde dig om du skulle vinna med ett kallblod eller ett varmblod då var det något fel på hästen eller hästen är för bra för dig. Och prata med någon från en annan klubb? Hur kan du göra det. Och ja jag är fördomsfull men tyvärr har jag varit med om det alldeles för många gånger och jag har inte ens tävlat mycket har sått på sidan av och sett alla som där blickarna och kommentarerna man måste alltid överbevisa sig inom ridningen.

Men så kommer man till travbanan och där är dom faktiskt genuint glada om du vinner med din häst. Alla pratar med alla och du kan komma med hästen ras (varmblod eller kallblod) och stam spelar igen roll bara hästen är hel och ren och utrustningen är hel och ren så bryr de sig inte mycket mer än det.

Jag har inte varit på många tävlingar med blomma än men när vi var på utställning så pratade alla med alla och berömde varann. Och när du kommer till publik plats så spelar det ingen roll om du är erfaren trav entusiast eller aldrig gått på trav innan det är en folksport en underbar rolig folksport som jag verkligen älskar. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 15 december 2014 14:33

Självklart är det inget illa mede att ha häst på foder! super bra alternativ till att prova på eller om man inte har råd att köpa en egen häst! Men man ska akta sig för vissa loopholes kallar jag dom. Vissa saker som fodervärd ska man akta sig för oc...

Av Sara - 4 november 2014 14:17

Har faktiskt tänkt på detta en del nu. Speciellt med Lilja nu när hon är fullt ridbar nej hon är inte helt utbildad med hon är ridbar i alla fall. Har funderat vad jag vill med henne och om jag vill tävla och så vidare. Ja vad tänker jag om det då? N...

Av Sara - 20 oktober 2014 13:59

Jag kan börja med att säga att det inte är enkelt att ha unghäst ibland. Man står ofta och tittar på dom och suckar men kul har man också det går verkligen upp och ner. Just nu är Lilja i en grymt jobbig trots period det där går i vågor med unghästar...

Av Sara - 11 oktober 2014 10:02

Ja nu har vi gjort om lite i Liljas foderstat hon ska få mer hö en kraft och bara få fiber ingen energi. Så igår var vi och köpte miniraler som hon äter och linfröolja och fiber foder från granngården. Och sen får hon mer hö än hon får foder också de...

Av Sara - 10 oktober 2014 12:43

Jag pluggar går praktiken och pluggar lite till och gå tar hand om hästarna. Japp det är vad jag göra just nu. Eller ja just nu är jag sjuk. Vakande med feber för någon dag sen huvudvärk från helvetet och ja det var inte alls kul. Har varit hemma nu ...

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards