teambus

Alla inlägg den 1 mars 2014

Av Sara - 1 mars 2014 18:56

nu har foder experten eller mineral experten eller vad man ska säga varit hos oss i onsdags. Innan hon kom så tog jag mitt första tömkörnigs pass i dressyr med Blomma och oj vad bra det gick hon skötte sig utmärkt min tjej. Hon gick jätte fint min fina tjej både i skritt och trav men det var lite jobbigt att trava sa hon.


Sen kom hon som skulle kolla upp fodret och allt. Vi tog Lilja först och ja hon behövde med protein vilket man nästan kunde lite ut om man använt hjärnan lite efter som åkrarna här runt om oss har ganska låg protein halt... Men men det var ju bra att man fick veta det så ska hon också äta linfrö olja. Och jag kan ju säga helt ärligt att jag är totalt handikappad när det kommer till mineraler och extra tillskott och örter. Jag vet att munkpeppar funkar för lynniga märrar men det är väl det enda jag kan om örter och att Lilja ätit mineral blå som är en multi mineral! Så Lilja hon ska bara äta Linfrö olja och lusern hackat strå och mineraler.


Blomma ska ha desto mer hon ska ha magnesium och alger och sen ska hon får en örtkur. När hon kollade på Blomma så sa hon något om inflammation och det enda jag hörde var inflammation och nu måste vi till veterinären nu har jag tränat henne för hårt. Och nu har jag gjort fel och jag har förstört hästen. Ja jag vet man ska försöka tänka positivt men jag är verkligen så jag tänker det värsta ur allt och jag blir blockerad och jag får tunnelseende. Där och då var jag på väg att bryta ihop totalt faktiskt. Men gråta inför folk vill jag inte göra hatar att visa mig svag. Allt med Lilja var solklart men när det kom till Blomma så är jag väldigt duktig att tänka ut det värsta med tanke på att hon varit skadad innan och jag tror liksom att jag gör något fel för jag gillar inte att göra fel när man tar hand om levande djur. Men ja så var det inget jaga har inte tränat henne fel och hon behöver inte åka till veterinären. Hon ska få en örtkur med olika örter och sen ska hon få nypon och nässlor på vår och höst. Hennes ledvätska behövs nämligen cirkuleras mer och bytas ut? Eller något med ledvätskan i alla fall hon ska inte ställas av helt utan hon ska motions ridas till hon har fått sin kur.  Det blir nog bra i slutändan i alla fall en sak vet jag i alla fall jag kan ju inte ge upp nu heller jag har kämpat med den där älskade envisa hästen i tre år nu jag tänker aldrig ge upp henne hon är allt för mig. Och ge upp är inte ett alternativ men nu när vi bytt foder så kommer det nog bli bättre eller jag är säker på att det kommer bli bättre. Fast det ska bli spännande och se om hon äter maten då hon sållade ut det hon inte tyckte om när vi gav dom mat idag. Första dagen med magnesium och alger i. Båda fick hackat strå igår. Lilja hon käkade med god aptit men jag tror Blomma tyckte att det var lite rävgift i det så vi får väl se om hon äter det. 


Jag trodde att det skulle finnas andra som du
Nån som kunde ge mig det som du gav mig förut
Nån som skänker mig lycka från början till slut
Jag gick som i en dimma, men jag ser klart nu
att allting som jag sökte, det fanns framför mig
att se ditt leende på morgonen är allt för mig
jag ber om att du ger en andra chans till mig
och jag ska göra allt jag kan för dig

Fel av mig heter låten en av mina favoriter!


Jag har suttit och ändrat igen det går framåt men sen skriva på datorn är tråkigt tycker jag. Men nu har jag hittat ett nytt namn som jag tror jag ska byta på staden jag står i valet och kvalet hur jag ska göra. Men jag vet inte än hur jag ska göra. Jag älskar dock denna berättelse och jag älskar att skriva. Jag tror det är för att det är något som är mitt eget och som jag har i mitt huvud som bara är mitt som jag inte kan göra fel i. För det finns inga rätt och fel när man skriver. Okej ja så klart det finns men det är ju inte som i hästvärlden där alla kritiserar alla för hur man gör med sina hästar. Du använder nosgrimma du använder det din häst står på box och så vidare. Nej när jag skriver så har jag alla karaktärer i mitt huvud och de talar om för mig vad de ska göra hur det ska agera och vad det vill. Ja jag vet att det låter helt galet men så är det faktiskt. Jag har dom där karaktärna jag har skapat dem och det är jag som gett dem liv. Visst folk kan komma och ge dig rikt pinnar och ge dig förslag och det var det som dom gjorde när jag gick på Gotland. Kan säga helt ärligt att det året var det bästa i mitt liv fast jag inte har kontakt med någon i min klass så var det underbart. Nej jag var inte en i järn gänget om man säger så och jag har ingen kontakt med någon av dem längre. Och om jag ska vara helt ärlig som är jag nästan säker på att de inte vill ha någon kontakt med bonne läppen mig som inte bryr sig om politik eller är speciellt kulturell och hatade Håkan Hellström. 

Men jag älskar att skriva det är roligt och det går i perioder mitt skrivande. ibland kommer karaktärna och säger hörru nu vill vi vara med igen. Och detta vill vi göra. Och ofta när det händer så har jag inget block med mig. Just nu sitter jag och ändrar som sagt det är drygt men det blir bra.


   Hon är bra fina mitt hjärta <3 


All forskning kring hästutfodring pekar på att ett tillskott av olja, och då helst linfröolja är mycket bra för hästar. Oljan ger hästen mer arbetsenergi utan risk för muskelproblem, humörproblem, överfriska/övertända hästar. Tvärtom gör det höga Omega3 innehållet i LinfröE+ att hästarna blir lugnare.
Tävlingshästar orkar mer - mår bättre av linfröolja. 
Avelshingstar som fått tillskott av Linfröolja har fått en bättre spermiekvalitet. Både rörligare och mer långlivad. Läs mer här.
Avelsston som inte orkar äta så mycket foder sista tiden av dräktigheten mår bra av ett energitillskott av oljan. Dessutom har forskning visat att högdräktiga/digivande ston som får Omega3-tillskott i form av linfröolja uppvisar motsvarande högre värden av essentiella fettsyror i både plasma och mjölk. Stona hade även högre immunitetsnivåer (IgG levels) i mjölken. 
Unghästar som får ett litet tillskott av olja i sitt kraftfoder, får ett mindre glykemiskt påslag i kroppen, vilket minskar risken för utvecklingsrubbningar.

LinfröE+ innehåller 3,5 MJ per dl så se över foderstaten vid stora givor, hästen lägger på hullet. Hästar i träning/tävling bör få 6 g smältbart råprotein per MJ energi.

Fettsyresammansättningen i Linfrö E+ är synnerligen fördelaktig vad avser fördelningen av de essentiella fleromättade fettsyrorna Omega-3 och Omega-6. Dessa fettsyror kan inte produceras i kroppen utan måste tillföras i fodret.

Jämför med de vanligaste oljorna enligt nedanstående redovisning.


Detta hjälper linfrö olja mot källa: http://www.horsenature.nu/Sidor/linfrolja%20text.htm



Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards