teambus

Alla inlägg den 16 april 2014

Av Sara - 16 april 2014 19:00

Nu har jag varit i Gagnef och skrivit in mig som vikarie där. Så jag hoppas att jag kan börja jobba där snart. Ja sen lär jag jaga Borlänge kommun också så dom kan skicka dom där papprerna till mig så jag kan få ersättning för dom dagar jag är arbetslös..... Ringde dom förra veckan tycker dom borde kommit för länge sen jag är sååååå imponerad.... Eller inte ska också gå till studieväglednings centrum för att söka några kurser på komvux eller ja tre fyra ska jag söka.... Dom skulle ha ringt upp mig också ja bo i denna kommun är ju nästan döden i alla fall hjälpsamma? Inte direkt! Men men man får väl stå ut helst av allt skulle jag vilja flytta här ifrån så långt bort det gick. Men jag kan inte lämna Simon och hästarna. För om jag ska flytta så är det typ Gävle eller Göteborg som fäller och ja till Gävle kan jag ta med både Blomma och Lilja för i Gävle finns det kallblodstrav. Men nere i Göteborg finns inte kallblodstrav så då blir det svårt att flytta med Blomma och jag vägrar lämna henne nu när jag väl fått henne så fin som hon är nu så kommer jag aldrig lämna henne! Så flytta kommer det ju tyvärr inte bli något av inte från denna stad i alla fall.


Men i alla fall så nog med gnäll om Denna stad och så. Jag kan ju säga att när man tränar unghäst blir ju aldrig dagarna samma sak i alla fall. Igår så tänkte jag rida alla tre i trail hade ställt ut en bana upp i paddocken och tänkte rida Lilja Blomma och Vilja på den. 

   Man ska gå över presseningen och sen in i "boxen" vända i "boxen" och gå slalom som inte syns på bilden. Och sen trav/skritt bommar.


Jag skulle ta Blomma först men hon vägrade komma när jag skulle ta in dom och Lilja hon kom på en gång så då tog jag henne på en gång då. Hon stod som ett ljus på gången skötte sig prefekt. Sen gick vi upp till paddocken hon skötte sig super. När vi kom till paddocken ville jag presentera henne för presseningen som låg på marken. Först gången gick hon över utan problem hon var inte ett dugg rädd för den. Men så skulle vi gå över den igen och då började det blåsa och det buktade ut lite på pressenigen. Hon blev jätte rädd och galopperade rakt på mig och jag ramlade framåt stupa utan att kunna hindra fallet alls. Landade på knät och på vänster armen. I början hade jag ont i knät mest men det gick över på kvällen men armen gör as ont och blåmärken har jag över hela armen. Men i alla fall Lilja blev jätte rädd när jag låg på marken så hon kom fram och kollade om jag var okej. Sen var hon bara knäpp hela tiden stegrade och backade och bara bråkade vägra lyssna. Så då longerade jag henne istället en sund tills hon lugnat ner sig. Sen satt jag upp och red igenom banan inte över presseningen men halt i "boxen" och snurra runt i den. Gå slalom vilket hon tyckte var lite jobbigt till en början med men sen lyssnade hon utmärkt på mig. Sen gick vi över bommar. Jag jobbade med henne uppsuttet i tio minuter kanske och då skötte hon sig utmärkt sen så gick hon till och mer nära pressneigen och satte en hov på den. Så jag kan ju säga att jag är nöjd med henne det var ju absolut inte hennes fel att hon hade omkull mig. Så jag tog min tid med henne för jag kände att stressa var ingen mening då skulle det bara bli värre så hon fick sin tid därför red jag bara lite på henne så hon inte blev allt för trött. Vi ska fortsätta jobba trail hon och jag. Det är både roligt och nyttigt för oss.


Så idag tog jag Blomma upp till paddocken istället då. Hon var pigg och alert som vanligt när hon skrittades upp. Vi jobbade mycket halter och slalom banan var jobbig i början men sen gick det super vi backade till och med den en gång. I början skrittade vi bara över allt så hon kunde det! presseningen inga problem hon brydde sig inte ett dugg gick över den fast det blåste lite under den. Banan med henne var skritt över presseningen trav till slalom banan och sen skritta genom den sen trav över bommar sen halt efter bommar och sen back och sen trav igen och trav in i boxen och snurra runt. Hon skötte sig prefekt vi växlade mellan den banan och sen bara bommar och box. travade under nerdsittnig för annars fick hon sin travar trav och stack iväg i all världens fart. Jag upptäckte att jag inte alls skumpar lika mycket och när jag verkligen rider så har jag hyfsad sits och mina händer studsar inte utan är stilla.

Vi travade över bommarna och gjorde halt efter och backade och travade in i boxen och gjorde halt och snurrade runt. Hon skötte sig utmärkt. Så efter jag travat över bommar så tog vi en galopp i båda varven. Men efter galoppen så blir hon jätte pigg så då jobbade vi lite till med övningarna. Hon skötte sig så himla bra och var lyhörd och ville verkligen göra rätt så jag är super nöjd med min stora bus idag. <3

 


Och idag tog jag min kamera och fotade i vårens tecken fick en hel del fina kort! Också lekte jag en del med inställningarna        Gillar denna bild mycket!   Och det är något med denna bild jag gillar!             också!


Av Sara - 16 april 2014 13:49

Ja detta skulle jag gjort för ett tag sen men i alla fall.

Vad är jag bra på när det kommer till hästar? 

Ja uppenbarligen är min starka sida att få hästarna starka och orka mera. Jag tror ju på mycket uteritt och att man ska klättra mycket. 


Jag är bra på att träna travhäst Blomma är finare än någonsin. Det är något jag är stolt över att hon är så fin så det är jag bra på.


Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards