teambus

Direktlänk till inlägg 4 april 2014

Du är ljuset som lyser upp mitt liv <3

Av Sara - 4 april 2014 08:49

Jag kom och tänka på en sak om någon skulle säga till mig du får välja mellan Blomma och Lilja du måste välja mellan dom två det finns inget annan utväg. Så jag säger då en sak med handen på mitt hjärta så skulle jag utan tvekan välja Blomma. Oavsett hur mycket jag älskar Lilja och om jag inte skulle haft något annat val så skulle jag aldrig aldrig sälja henne eller välja mellan dom två. Jag vet ju att det inte kommer hända mitt hjärta skulle gå i tusen bitar om jag skulle få lov att välja. Men om jag skulle välja bort Blomma så skulle jag lika hjärna kunna slita ut mina tarmar och lägga dom på marken. Jag skulle aldrig aldrig välja bort Blomma om jag ens skulle vara dödligt sjuk eller något sånt. Nej Blomma är allt och lite till det går inte att välja bort min hjärtevän bara så där. Det kommer jag aldrig aldrig göra. Oavsett var livet ger mig och kastar på mig så kommer jag alltid träna Blomma. Det är något jag är bra på i alla fall att träna henne ´hon är ju hur fin som helst nu. Ja jag kan i alla fall något och gör i alla fall något bra. 


Ärligt talat så är hon i sin bästa form nu. Hon är så himla fin och vill jobba och hennes kropp tro mig det är MUMS! Jag ska ta kort på henne så ni får se hur fin hon blivit hon är så fint musklad och hon ser inte ut som en ko mera. Det där med att dosera ut höet och inte ha fri tillgång har gjort susen för hennes hull. Kanske att hon skulle få lite mera muskler i bakpartiet. Men annars så är hon så himla fin nu! Jag känner mig ganska stolt över hur jag tränat henne nu är hon dessutom hållbar. Nog för att jag längtar och längtar tills vi ska till banan med henne men ändå att hon blir en hållbar häst och håller flera år fram över. Hon har ju haft ballonghaser så det skriker om det. Om hon stått för länge eller det är lite lerigt så svullnade hennes haser upp som fan. Så fort man rörde på henne så gick dom ju ner men nu när hon gått på denna kur hon gått på så helt magiskt helt enkelt är dom både mindre och mjukare. Inte för att dom är borta helt det ska nog ske ett mirakel att hon ska bli av med dom helt men dom har minskat betydligt och blivit mycket mjukare. Sen när hon gått hårdare pass så har jag alltid liniment på hasorna för att dom ska bli mjukare. 

Hon har dessutom fått längre steg. Förr hade hon ju väldigt korta steg och trampade av sig skorna hela tiden. Men nu trampar hon inte av sig skorna och steget är så mycket bättre än förr kan jag då lova. Hon har fortfarande boots på sig men det gör inget hon trampar sig ibland men förr så hade hon så kort steg att hon trampade av sig sina skor och hade flappskor på sig. Men nu har hon haft vanliga skor på sig ett tag och hon har inte trampat av sig en enda sko. Vilket jag tycker är ett ännu ett bra tecken och när hon springer märker man ju på henne att hon länger på steget och verkligen sträcker ut sig.


Hon är alltid pigg och glad när man rider eller kör henne. Eller ja när man kör henne finns det liksom ingen riktig broms hon ligger på som fan och man måste nästan ligga ner för att få stopp på henne ibland. Hon blir så himla pigg när man kör henne och det är rena rama fröjden att köra henne. Men sitter där och njuter över en pigg och glad häst som verkligen ger allt och lite där till och tänker ja denna häst hon kan hon.

När man rider är hon precis lika rolig om hon inte bara skrittar. För om man bara skrittar eller ja det beror helt på vilket humör lilla damen är på. Vissa dagar kan hon skritta på långa tyglar utan att bry sig så mycket men vissa dagar så dansar hon och står på bakbenen för hon tycker att hon ska göra mycket mer. Som i tisdags då red jag först med Maria och Lilja upp till hagen i byn och skulle rida dressyr..... Trodde jag ja visst du det gick ju jätte bra kan vi ju säga i alla fall. Hon bara dansade och stressade och stegrade och ville inte alls. Och när vi skulle gå hem så fjantade hon bara så jag sa till Maria att nej jag tar en till tur på henne och galopperar lite på henne hon är ju omöjlig ibland. Vi var ute och galopperade kanske fem sex kilometer i sträck och efter när vi skulle skritta hem så kunde hon gå på långa tyglar men hon var ändå super pigg och dansade runt ändå. Hon tyckte det var jätte kul att få komma ut och jobba ordentligt. I slutet så jobbade jag henne i dressyr i galoppen och traven och fy tusan vad fin hästen var! Och vilken kort galopp hon gick där ett tag! Och sen i onsdags då tänkte jag att vi skulle ut och jogga lite bakom vagn. Men nej damen hade andra planer matten fick knappt stopp på henne. haha jo visst du och jag tror jultomten är gul och grön. Och sen igår så skulle vi skritta för att jag ville att hon skulle återhämta sig och inte få träningsvärk. Ja då dansade lilla damen nästan hela vägen runt hon skulle minsann inte skritta då heller nej nej återhämta och röra på musklerna för träningsvärk! För det första så hade matten mera träningsvärk än henne har fortfarande! Idag ska hon i alla fall vila! Hon ska få vila idag för hovis kommer och skor på henne sommar skorna. Så idag ska hon få vila i morgon ska vi göra något vet inte vad ännu men något ska vi hitta på damen och jag. 

  Jag älskar dig min fina lilla häst<3


"Frends can help each other. A true freind is someone who lets you have total freedom to be yourself - and especially to fell. Or, not feel. Watever you happen to be feeling at the moment is fine with them. That`s what ral love amounts to - letting a person be what he really is." //Jim Morrison


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 15 december 2014 14:33

Självklart är det inget illa mede att ha häst på foder! super bra alternativ till att prova på eller om man inte har råd att köpa en egen häst! Men man ska akta sig för vissa loopholes kallar jag dom. Vissa saker som fodervärd ska man akta sig för oc...

Av Sara - 4 november 2014 14:17

Har faktiskt tänkt på detta en del nu. Speciellt med Lilja nu när hon är fullt ridbar nej hon är inte helt utbildad med hon är ridbar i alla fall. Har funderat vad jag vill med henne och om jag vill tävla och så vidare. Ja vad tänker jag om det då? N...

Av Sara - 20 oktober 2014 13:59

Jag kan börja med att säga att det inte är enkelt att ha unghäst ibland. Man står ofta och tittar på dom och suckar men kul har man också det går verkligen upp och ner. Just nu är Lilja i en grymt jobbig trots period det där går i vågor med unghästar...

Av Sara - 11 oktober 2014 10:02

Ja nu har vi gjort om lite i Liljas foderstat hon ska få mer hö en kraft och bara få fiber ingen energi. Så igår var vi och köpte miniraler som hon äter och linfröolja och fiber foder från granngården. Och sen får hon mer hö än hon får foder också de...

Av Sara - 10 oktober 2014 12:43

Jag pluggar går praktiken och pluggar lite till och gå tar hand om hästarna. Japp det är vad jag göra just nu. Eller ja just nu är jag sjuk. Vakande med feber för någon dag sen huvudvärk från helvetet och ja det var inte alls kul. Har varit hemma nu ...

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards