teambus

Direktlänk till inlägg 17 april 2014

Min träningsfilosofi!

Av Sara - 17 april 2014 18:42

Alla tränar häst på olika vis och har olika åsikter när det kommer till träning av häst. Jag har alltid trott på att ha kul när man tränar så blir hela ridningen och allt mycket roligare för både häst och ryttare. Jag har ett konspet jag håller ganska hårt i som jag tror på. Det är att inte rida i paddocken mer än en gång i veckan! som mest två gånger i veckan skulle jag kunna sträcka mig att rida och traggla i paddocken. Visst kan det vara kul och träna dressyr eller hoppning eller trail eller ja vad som på ridbanan eller i ridhuset. Men man kan lika väl träna dressyr ute i skogen Då får man dessutom en helt annan framåt bjudning än inne i paddocken. Det har i alla fall jag upplevt och om hästen är lite hetare och piggare ute i skogen och hittar på massa bus gör mig ingenting. Tar detta citat som jag tycker passar så himla bra.


"Vore jag tvungen skulle jag klä mig i hockey utrustning för att inte slå mig gul och blå när jag rider ut på riktigt galna hästar för ut och busa. Det ska dom!!" // Nina Hofman.

 


Jag tycker detta citat är så himla bra. Istället för att sitta i paddocken och rida ut en gång i veckan så rider jag hellre ut och tränar massor ute i skogen. en stor fördel med det är ju att de får en helt annan framåtbjudning och vad jag tycker är att dom blir ofta mer samarbetsvilliga. Man behöver inte "slarv" rida som många tycker när man rider ut bara för att man inte sitter i paddocken hela dagarna och traglar och traglar. Utan jag tränar även dressyr ute i skogen. Och visst kan mina damer bralla speciellt Blomma hon kan bralla och busa men det gör mig inget för när vi då kommer till paddocken brukar det ofta gå bättre och hon brukar lyssna väldigt fint. just bara för att vi inte rider i paddocken så ofta blir det en helt annan sak.


Sen vet ju alla som läser bloggen och känner mig att Blomma ska bli travhäst och jag har aldrig tränat travhäst på riktigt förr så jag går lite efter våran kusk Ronny men också efter vad jag själv tycker passar. Jag kombinerar ridning och körning väldigt mycket. Nu på sista tiden trail/dressyr och sen mycket klättring och galopp intervaller. Men också jogging bakom vagn och snabbjobb hemma och på banan. när hon joggar bakom vagn så kör vi långa turer ofta nästan två tre mil då är det skritt och trav inblandat. Allt för att hon ska vara frisk och stark och hålla för travet och kunna hålla i många år framöver. Oavsett om hon varit skadad så kommer hon hålla i många år fram över och hon är riktigt fin nu. 


Jag tror på mycket variation att man inte sitter och gör samma sak hela tiden. Att ena dagen så rider man ena vägen ut och skrittar bara och andra så tar man en galoppvända. Och sen tränar man fattningar och andra dagen så rider man i paddocken. Variation och inte göra samma sak hela tiden tror jag absolut på att göra samma sak blir både enformigt och tråkigt för både häst och ryttare.


Sen tror jag på att ta det lugnt med unghästar att man inte pressar dom för hårt och mycket beröm och det gäller inte bara en unghäst utan också vuxna hästar. Många ryttare/kuskar ger inte sina hästar beröm när dom gör rätt. Hur ska hästen då kunna veta när den gör rätt. Och lika så berömmer många sin häst vid fel beteende som när en häst biter eller sprakar att berömma det är förenat med livsfarligt. Så berömma rätt och korrekta när de gör fel.


"Hästen reagerar här och nu, den tänker inte in i framtiden - Beröm måste därför komma i samma stund som den gör rätt." // Jan brink

 


Precis som man måste ge den beröm och korrekta när den gör fel så ska man beröma på en gång när den gör fel som i citatet. Det är super viktigt att man berömmer hästen när den gör rätt men sen kan man inte låta den göra som den vill heller utan man måste korrekta ett fel beetende som att bitas eller sparkas eller när hästen klättrar på dig.


Men sen en sak som jag lärt mig den hårda vägen är att man faktiskt måste inse sina begränsningar man måste tänka efter före. Man kan inte göra något idiotiskt och tror att man är stålmannen för det är du inte. Om hästen är farlig eller du är farlig för hästen det kan också hända kanske du inte ska ha den. Det är skillnad på problem och problem vissa kan man fixa och vissa kan man inte fixa. man kan få ordning på en häst som stegrar i vissa fall och i vissa fall inte. Man kan få ordning på alla problem säger många men så är inte fallet man måste först ta reda på vad som är problemet varför hästen beter sig på ett visst vis. Vad jag gör för fel eller har hästen ont eller ligger sadeln fel eller något likande. 

Jag insåg mina egna begräningar när det kom till en unghäst jag hade hon stegrade så högt att hon nästan gick runt med mig varje gång. Jag vet inte vad det var för fel på henne eller om det var jag men jag ville inte ha henne i alla fall så hon fick åka tillbaka till sin ägare. Men sen cokså i höstas så insåg jag mina begräningar också jag tänker inte gå in på detaljer pga respekt för andra runt omkring. Men jag kunde inte ha hästen och det var mest jag måste jag säga. Tålde inte hästen och jag blev också lite rädd för henne så jag gav upp innan det var försent innan jag eller hästen skadade sig rejält. Jag tycker inte det är något fel med att ge upp om man säger så. Det är inget fel med att säga nej jag orkar inte med detta det är inget fel med att inse att man inte klarar något. Man måste få tänka efter före och säga till sig själv att det är okej att ge upp vissa gånger. 


Men sen när man vet att man klarar något och vet att man kan så ska man inte ge upp då ska man kämpa hur hopplöst det än är så ska man aldrig ge upp. Oavsett vad som händer och hur många ofrivilliga avsittningar man gör eller hur många hältor man får så ska man inte ge upp. För dom där djuren kan ge en så mycket. Som Blomma hon har varit halt mycket men nu står vi på benen starkare än någonsin och är på väg till start snart. Och Lilja som för några månader sen om du sa att denna häst kommer vi rida på så skulle alla titta på mig som att jag vore helt dum i skallen. Den där lilla hästen som stack med vagnen rida haha nej du. Men ni som vill ge upp tro mig det blir bättre om ni känner att det är vart att kämpa så tro mig det är värt det!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 15 december 2014 14:33

Självklart är det inget illa mede att ha häst på foder! super bra alternativ till att prova på eller om man inte har råd att köpa en egen häst! Men man ska akta sig för vissa loopholes kallar jag dom. Vissa saker som fodervärd ska man akta sig för oc...

Av Sara - 4 november 2014 14:17

Har faktiskt tänkt på detta en del nu. Speciellt med Lilja nu när hon är fullt ridbar nej hon är inte helt utbildad med hon är ridbar i alla fall. Har funderat vad jag vill med henne och om jag vill tävla och så vidare. Ja vad tänker jag om det då? N...

Av Sara - 20 oktober 2014 13:59

Jag kan börja med att säga att det inte är enkelt att ha unghäst ibland. Man står ofta och tittar på dom och suckar men kul har man också det går verkligen upp och ner. Just nu är Lilja i en grymt jobbig trots period det där går i vågor med unghästar...

Av Sara - 11 oktober 2014 10:02

Ja nu har vi gjort om lite i Liljas foderstat hon ska få mer hö en kraft och bara få fiber ingen energi. Så igår var vi och köpte miniraler som hon äter och linfröolja och fiber foder från granngården. Och sen får hon mer hö än hon får foder också de...

Av Sara - 10 oktober 2014 12:43

Jag pluggar går praktiken och pluggar lite till och gå tar hand om hästarna. Japp det är vad jag göra just nu. Eller ja just nu är jag sjuk. Vakande med feber för någon dag sen huvudvärk från helvetet och ja det var inte alls kul. Har varit hemma nu ...

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards