teambus

Alla inlägg den 1 november 2012

Av Sara - 1 november 2012 16:56

Idag har jag väl mest suttit och hållit på med min berättelse på förmiddagen. Har ändrat hela tiden tycker jag tråkigt är det i bland men jag var tvungen och ändra det är tråkigt men för att komma någon stans med berättelsen så måste man läsa igenom och ändra typ hela tiden. Jag kommer och skriva ut den en gång till sen när jag skrivit mer på den och ändra och fixa. Man måste anpassa för att få berättelsen att må bra var det en lärare på Gotland som sa. Men jag har i alla fall skrivit ett helt nytt kapitel duktig mig! Och en helt ny karaktär har kommit in i berättelsen. Sen kommer det komma in flera nya men den är långt i från klar.

  Tycker denna bild är passande till två av mina karaktärer.



Sen på förmiddagen så la jag ner skrivandet en stund och skulle se på film men jag somnade i stället och vaknade till slutet av filmen.

Sen bestämde jag mig för att jag skulle ut och rida men då sa mamma att vi skulle åka till dollar och tanka så då körde vi dit. Ja jag körde så klart och då träffade jag Maria på gården och hon skulle ut och rida sen när jag kom tillbaka så gick jag ut till stallet på en gång.

Släppte in hästarna och frågade Maria om hon ville rida Blomma så vi tog en kortare skrittur på Ferdinand och Blomma.


Båda skötte sig super mina fina stjärnor <3




Av Sara - 1 november 2012 08:07

Jag köpte tidningen Hippson igår och där fanns en artikel om djurens rätt som kritiserar hästsporten.

Och som vanlig som nästan alla så blir travsporten kritiserad som vill förbjuda att spela på hästar?!

Jaha hur tänker ni nu vet dom över huvud taget om vad dom pratar om? Helt absurt att man vill förbjuda spel vi spelar ju på fotboll och annat skit vad är det för skillnad? Och för den delen så äger inte alla som spelar på häst ÄGER ingen häst! Jag blir så irriterad jag maner hur tänker dom när de vill förbjuda det vet dom vilken folksport trav är?

Ja men hästarna mår dålig av det dom blir tagna för tidigt ett år har dom inte växt klart!

Ja men dom som startar sina hästar så pass unga och inte tar det lugnt så kommer dom tillslut gå sönder. Man ska ta det lugnt i unga år.


Fast sen vill ju helst djuren rätt att hästarna INTE ska ridas och köra sliter på hästen. Och ABSOLUT inte sporrar och spö. Inspänningstyglar blir man bannlyst.


Jag slår vad om att dom inte tycker hästar ska stå i lera och att täcken och klippning är det värsta som finns! Reglerna inom byggnad för stall och sånt är idiotiska! Dom tänkte förbjuda lera i hagar? Ja där fick ni halva häst Sverige och gå på knäna för att drinera hagar och hästar mår INTE dåligt av lera! Visst att det är tråkigt med lera men hästarna lider inte av det.


Sen kan jag hålla med om att jag inte tycker om att hästar är ute mindre än  5 timmar inte är okej och små hagar gillar jag inte. Och hästar är flock djur så de ska gå i flock! Men jag slår vad om att dom tycker att det är hemskt när man släpper in en häst i en ny grupp och blir lite utanför en vecka. Ja för det är elakt!


Och sen vill helst inte djurenrätt att man ska transportera hästen.


Och sen menar dom att tävling är dåligt för hästen ALL tävling vill dom väl mer eller mindre ta bort antar jag! För hästen ska leva för sig och inte för människan!

hur tänkte ni nu? Ja men avvekla travet som är en enorm travsport och ja avvekla ridtävlingar och gör att äga häst till dyrare än dom redan är så kan vi sälja hästarna som ingen har råd med att köpa. Ja vad händer då dom går till slakt ja men då blir ni nöjda va era jävlar! Då har INGEN häst sen dom är KÖTT!!!!


Eller ännu bättre vi släpper dom i skogen så dom fick själv dö men i artikeln sa en från djurens rätt (som antagligen man över huvud taget kan diskutera med!) Men hon sa i alla fall att det är oroligt att lämna hästen i skogen för vi har tämjt dom och de skulle inte klara sig.

WOW säger ni det men ni får oss vanliga hobby ryttare och gå på knäna ekonomiskt för ALLA era orimliga regler. Jag menar våra hästar går ute från sju på morgonen till sex på kvällen om inte senare. Och vi har onormalt stora boxar och ändå så gnäller man på vårt tak varför inte fokusera på dom människorna som verkligen skadar hästarna? Som misshandlar sina hästar varför inte fokusera på dom mer?


Sen hade hippson tre stycken andra artiklar en från Alexander Bard som äger travhäst och är en framgångsrik uppfödare inom travet!
 Jag säger bara GOO Alexander Bard!

gillar detta han sa "Deras mål verkar vara att inga djur ska finnas i mänsklig vård över huvudtaget, Det är helt absurt. I grunden handlar det om ett människohat, en föreställning om att människor är onda och vill djuren illa. Själv är jag övertygad om att människan i grund är god och vill väl."

Det säger allt tycker jag Jag har alltid tyckt att Alexander Bard är lite små konstig men nu gillar jag han mycket! Bra karl! Lika ett till citat som han sa. "99% procent av dem som köper häst är bra människor som tycker om djur. Sedan finns det så klart extrem fall av djurplågeri, som myndigheterna kunde koncentrera sig på istället för att terrorisera hästägare med en massa bestämmelser. Det är otroligt tuffa villkor för exempelvis uppfödare idag. Många går på knäna ekonomiskt. Det får lägga pengarna på att följa alla snåriga regler i stället för det so är bäst för djuren."

Sen säger han också "En fölmärr som inte är i toppskick får man inga föl"

Och det är såå snart och det är precis lika med allt annat en hopphäst som inte är i toppskick hoppar inte en travhäst som inte är i toppskick travar inte! Och ja ni fattar man kan inte miss sköta en häst och sen tror dom kommer att prestera det vet dom flesta människor!


Vad tycker ni ska vi förbjuda all användning av häst har dom där djurens rätt rätt?

Ja ni har ju sett att jag tycker det är helt galet!

Tycker ni att dom har delvis rätt?


Jag tycker definitivt att ni ska läsa artikeln från senaste hippson numret! köp och läs väldigt intressant läsning jag blir lite förbannad också

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards