teambus

Alla inlägg den 16 april 2012

Av Sara - 16 april 2012 18:20

En känslig sak inom hästvärlden är att avliva sin häst. Jag tycker att det är naturligt om hästen är dålig så är den dålig och om det inte går att göra något åt det så ska den bort. Jag skulle aldrig vilja att min häst eller mitt djur skulle leva för min skull. För det är det dom gör om de är så skadade att de inte går att göra något åt. Ett djur skall leva för SIN skull INTE din!


Jag vet att det är jobbigt tro mig jag vet. Jag har gjort det två gånger en gång med Sixten han var så dålig i slutet så han inte ens kunde gå och vad är det för liv? Vi väntade in i det sista han gick dålig en hel sommar. I slutet så var han inte kvar han fick ett bra slut. Han behövde inte vara kvar och lida genom sin skada. Han fick somna in här på gården på ett bra sätt och han fick slippa alla smärta och för mig var det viktigast. Han slapp all smärta.

Och sen Häxan det värsta med henne var att jag KUNDE fixa henne jag kunde ge henne en chans till jag kunde fixat till alla hennes problem hon hade men jag valde att inte göra det. För att hon hade haft ont så länge. Så jag visste att hon skulle få ont igen och jag visste att hon inte skulle hålla. Häxan var en häst som älskade att bli motionerad hon hade aldrig trivas som en sällskaprshäst. Så då gjorde jag det jobbigaste belsutet i mitt liv hon fick gå vidare.


Men då säger ni man tar inte bort människor när dom är dåliga. OCh det tycker jag är GRYMT vi tar bort djur när dom lider men människor låter vi ligga in i det sista. Jag skulle ALDRIG vilja ligga i en säng och vänta in döden nej tack ge mig en spruta om jag är döende.


Men skulle jag ta bort Blomma eller Lilja om dom blev så dåliga fick spatt eller bröt benet eller något sådant?

Absolut utan tvekan spelar ingen roll om hästen är 0 år eller 32 år om den är så dålig att man inte kan göra något åt djuret så måste man ge dem ett bra slut. Jag skulle göra ALLT för att få dom bra först men om det inte gick att göra något så är det så. Jag tänker aldrig låta ett djur leva på min bekostnad och lida för att jag inte klarar av att ta bort den för att det är synd om dom. Glöm det! det är elakt själviskt och rentutav grymt! Jag ser det som att man gör djuret en tjänst när dom är sjuka och dåliga!


Så klart det är jobbigt men det finns alltid en baksida med att ha häst. Och om man skaffar häst har man också ett ansvar jämtemot dem att ge dom ett bra och värdigt slut för att dom har gjort så mycket för oss. Så man ska inte vara självisk och behålla dom av sympati det blir bara värre då!


Själviska människor ska INTE ha häst! man behåller ALDRIG en häst för SIN skull hästen SKALL leva för sig själv och inte för någon annan!


Har jag någon gång ångrat mitt belut att ta bort Häxan och Sixten?

Nej aldrig! så klart saknar jag dom men jag har aldrig ångrat det! Självklart var jag ledsen att dom var borta men jag har aldrig ångrat mitt beslut för jag vet att det var rätt beslut!

 

Av Sara - 16 april 2012 18:01

Ja nu är det slut på helg och det är tillbaka till vardagen och jobba jobba. Jag vaknade i morse och kollade ut genom fönstret och det snöade och inte lite heller. Trök väder säger jag bara upp och åka till jobbet började ått och mamma körde mig. Och vilka härliga barn det finns alltså har haft en bra dag på jobbet. VI är mycket ute på dagiset jag var i dag i ur och skur vilket jag gillar. Ja jag älskar mitt jobb det är ett roligt jobb och jag gillar att jobba med stora och små och jag gillar utmanigar. Och att det inte händer samma sak hela tiden jämt och ständingt. Sen att man blir förkyld lite då och då är sånt man får räkna med. Speciellt när man springer runt på olika ställen som jag gör.

På eftermiddagen började det regna men då var vi inne med barnen så vi slapp regnet i alla fall.


OCh i morgon ska jag jobba i förskoleklass första gången på Gylle förskola. Det ska blir spännade ska vara där till på torsdag och jobba. Se om jag är ledig på Fredag i så fall ska jag passa på och fixa lite papper och saker. Kanske träffa en kompis. och motionera häst men om jag får jobb tackar jag så klart inte nej.


Jag är då glad över att jag inte behöver motionera häst i dag för hon ska vila idag. men i morgon måste jag ut med henne så är det bara har inget val!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<<
April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards