teambus

Direktlänk till inlägg 16 mars 2014

2. När & varför jag började rida och köra

Av Sara - 16 mars 2014 11:34

Jag började rida på ridskola när jag var sju år gammal. Men innan så fick min stora syster Kattis häst och jag fick rida lite på honom. Jag har varit väldigt intresserad av djur överlag när jag var liten ridit lite ponny ridningar och så vidare. Jag fick rida på Kavaljer första gången när jag var sex. Men jag började på finnbo jakt och ryttarsällskap hösten när jag skulle fylla sju år. På ridskolan så hade dom bara stora hästar inga ponnys alls så jag hoppade över ponny tiden och började rida stor häst på en gång. 

 

Jag red hängde mycket i ett travstall som liten. Min bästa kompis Lisa bodde granne med ett travstall och där hängde vi hela tiden och ville vara med och var nyfikna. Vi fick ofta åka med och köra med dom som jobbade där. Och jag tyckte det var så roligt det hände flera gånger att jag fick åka med i vagnen hem från bussen. 

När jag blev lite äldre så började jag ta hand om grannes häst Benzie. Jag red på ridskola och sen hängde jag med Sanna till stallet jämt och red på Benzie det var jätte spännande.

Sen kom Busan och pappa frågade mig om jag ville börja ta hand om henne och det sa jag inte nej till. Jag tog han om henne och red henne en tre fyra år innan jag fick min första häst Sixten.

 


Att börja rida kom naturligt för mig efter som jag alltid haft djur omkring mig och alltid älskat hästar. Travet halkade jag in på ett bananskal på fast jag hängde i ett travstall när jag var liten så har det varit ridningen som varit dominerande. Men så tog pappa över Busan och det var tal om föl länge och sen bestämde vi oss 08 för att det ska bli föl på Busan. Jag visste inte om jag ens skulle få ha något med fölet att göra. Men så föddes blomma och jag blev delägare och sen så frågade Kattis mig om jag ville träna Blomma. Och det ville jag så klart. Så travet är rätt nytt för mig eller nu har jag tränat travhäst i fyra år snart och jag tycker det är det roligaste som finns. Jag rider ju och kör kommer ha en ridhäst och en travhäst.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 15 december 2014 14:33

Självklart är det inget illa mede att ha häst på foder! super bra alternativ till att prova på eller om man inte har råd att köpa en egen häst! Men man ska akta sig för vissa loopholes kallar jag dom. Vissa saker som fodervärd ska man akta sig för oc...

Av Sara - 4 november 2014 14:17

Har faktiskt tänkt på detta en del nu. Speciellt med Lilja nu när hon är fullt ridbar nej hon är inte helt utbildad med hon är ridbar i alla fall. Har funderat vad jag vill med henne och om jag vill tävla och så vidare. Ja vad tänker jag om det då? N...

Av Sara - 20 oktober 2014 13:59

Jag kan börja med att säga att det inte är enkelt att ha unghäst ibland. Man står ofta och tittar på dom och suckar men kul har man också det går verkligen upp och ner. Just nu är Lilja i en grymt jobbig trots period det där går i vågor med unghästar...

Av Sara - 11 oktober 2014 10:02

Ja nu har vi gjort om lite i Liljas foderstat hon ska få mer hö en kraft och bara få fiber ingen energi. Så igår var vi och köpte miniraler som hon äter och linfröolja och fiber foder från granngården. Och sen får hon mer hö än hon får foder också de...

Av Sara - 10 oktober 2014 12:43

Jag pluggar går praktiken och pluggar lite till och gå tar hand om hästarna. Japp det är vad jag göra just nu. Eller ja just nu är jag sjuk. Vakande med feber för någon dag sen huvudvärk från helvetet och ja det var inte alls kul. Har varit hemma nu ...

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards