teambus

Alla inlägg den 22 december 2012

Av Sara - 22 december 2012 09:09

läste en intressant artikel i Equipage igår innan jag skulle sova. Det var om man skulle ha täcke eller inte fryser hästen?

Hästen brukar "huttra" för att hålla värmen alltså skaka det visste jag inte för när den huttrar så håller den kroppstemperaturen. Tydligen kunde en vuxen häst kunna stå utan täcke upp till 15 - och om dom har fri tillgång till mat så kan dom vara utan täcke ända upp till 35 -.

Och det var en debatt detta ena tyckte att man skulle ha så lite täcken som möjligt det var Anna Jonsson forskade på SLU.

Och den andra tyckte att man skulle ha massa täcken. hon brukade ha hur mycket täcken på hästarna som helst fast det är ju tävlingshästar så ja jag kan förstå men ändå tre dubbla täcken? Den kvinnan var hästskötare hade varit hos Rodrigo Pessoa och Rolf-Göran Bengtsson bla. Lena Brndt hette hon.


Men är det så täckar vi våra hästar för mycket eller fryser dom lätt? Finns det något rätt och fel så klart vi har olika åsikter om hur man ska täcka hästar och vilket täcke man ska köpa vilken prisklass som är bäst och allt det där. Och om man ska ha med hals eller utan hals.

Jag kan ju säga att jag väljer budget varianten alltså ofta från börjes och jag kan säga att det är dom bästa täckena jag har haft! Tycker det är att kasta pengarna i sjön och köpa ett bucas när ändå våra hästar biter och har sönder täckena. Blommas täcken kommer från ullared jätte bra täcken och dom var billiga!

Och hals har jag nog aldrig haft tror jag. Eller ja på Häxan hade jag halvhals men hon frös om ryggen fick ont i ryggen när det var kallt inte om halsen.


Jag kan ju gå till mina två nordisar det här med täckar vi för mycket? Ferdinand har ett regntäcke på sig nu och han är helklippt. Trodde hans kulle frysa men kalla dagar har han antigen ett fleece täcke eller ett bommulstäcke under hans regn och det funkar skit bra. Han har inget täcke på sig inne för att dom har han bara sönder hela tiden. Och det är ju så kul att köpa nya fleecetäcken hela tiden jag vet inte hur han har sönder dom men det har han. Och då har jag ingen lust att lägga ut massa pengar på fleece täcken eller något annat för den delen heller. Han är väldigt varmblodig Ferdinand och då spelar det ingen roll om han är klippt eller inte! men Blomma har ett vintertäcke på sig hon är också helklippt. Men dom har också fri tillgång till foder som dom håller sig varma med att äta också.

Jag tycker att oklippta hästar inte behöver allt för mycket täcken på sig. Ett regntäcke skulle räcka gott och väl för att då blir dom inte blöta det är när just pälsen blir blöt dom behöver ha täcke på sig för då kan dom börja frysa. Ja det förutsätter att hästen inte ha ont någon stans vill säga. Om den har ont i ryggen eller någon annan stans blir den ju så klart svgare och då lägger den all sin energi på att ha ont och kan inte hålla värmen.


Så ja jag tycker folk täcka sina hästar för mycket! Vi tror att när vi fryser så fryser dom! Men om hästen är klippt ska den självklart ha täcke sig!


Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards