teambus

Alla inlägg under april 2012

Av Sara - 15 april 2012 22:21

Måndag: Vila

Tisdag: Jogging lätt körnig

Onsdag: Ett hårdare pass i ridning

Torsdag: Vila

Fredag: köra eller rida

Lördag: pappa köra?

Söndag: skritttur


Vi får se om det hårdare passet blir i ridnig men jag tror det blir så. Pappa kommer nog köra på lördag då brukar han köra lite hårdare pass och snabbare med henne. Hon ska gå ett sånt pass i veckan och efter som pappa inte kör henne så ofta så får han göra det tycker jag. Så der denna vecka ut tror jag se om jag gör någon justering. Men i morgon ska hon i alla fall stå.

Av Sara - 15 april 2012 19:14

Shit va mycket pengar det är varje månad egentlige att äga en häst att hålla en häst!

Det är stall hyra som kan gå på ända upp till 2500 beror helt på var man ska ha hästen och vilken standard man ska ha och vad man vill ha till och sånt. Men nu har jag turen att ha hästen på gården så ingen stall hyra där.
Men det är foder man kan få det ganska billigt Blomma äter bara enselage och pellets. Och enselagen får pappa billigt för att han har kontakter. Och granngårdens pellets kostar inte så fasligt mycket. Men vi köper två säckar i månaden så ändå blir det dyrt. Men om man har en häst som behöver special foder då? ja då är det verkligen inte billigt. Min Häxan var ett kräk när hon brunstade så hon åt örter och varje hink med örter kostade 500 kronor. Och sen åt hon och b vitamin året om och det är inte heller billigt.
Sen har vi veterinär konstanter, jag tycker man ska ha en liten budget man lägger undan om det skulle hända något. Men så har man de årliga vaccinationerna som man måste ge hästarna om de ska tävla eller träna. Och raspnig av tänder ovs ovs.
och hovslagare som man tar ut var åttonde vecka (vi tar ut mer sällan för hon inte växer i fötterna) vår hovslagare kostar 500 kronor och då köper vi skorna själv.   
Sen har vi också tävlingar nu vet jag inte hur mycket det kostar för varje start men licensen man betalar per år ligger på en 3000 och sen när vi åker till banan så betalar vi Ronny 100 kr per gång för att han kör henne. Vilket inte är så mycket med tanke på vad han skulle kunna ta.
Men om du har ridhäst och vill tävla så kan du räkna med att få pröjsa en 3000 bara för licensen till häst och dig plus klubb avgiften som varierar från klubb till klubb.  Och sen klasserna du startar kan kosta från 50 - 200  kronor PER klass!
Men sen är det all utrustning som jag tycker man ska ha i stallet jag tänker göra en lista
1. Grimma och grimskaft (helst en eller två extra)
2. Huvudlag/träns
3.Sele och en sadel (för travarna ridtränas)
4. Extra tyglar och remtyg
5. Ett par natt lindor
4. Sjuklåda (som ska innehålla jodopax bomull olika sårsalvor och helst lite liniment. Dessutom gasbindor och allt vad man behöver och dessutom en sjukåda till dig själv)
5.  Benskydd av olika slag (inte benlindor gillar inte benlindor tycker det är onödigt)
6. ryttarens utrustning (alltså inte massa pike tröjor och skit utan hjälm kanske en extra jacka och säkerhetsväst)
7. En ryktlåda (min innehåller alla vanliga borstar och sen pälsglas och en sax)
Nu kommer jag inte på så mycket mer på rak arm men det är en hel del till man behöver kan jag säga!
Det är inte billigt att ha häst speciellt inte när man har den inhyrd. Och inte bara att en häst kostar massor med pengar så tar det otroligt mycket tid att ha egen häst. Man kan inte ta ledigt och åka på semester jämt och ständigt för vem tar hand om hästen då? Man måste planera semestern i tid och prata med dom som du delar stall med. Men sen måste man ge hjälp tillbaka så klart! Och om man är sjuk så måste man ta sig till stallet i alla fall och mocka skit och se till att hästen har allt den behöver!
Nu har jag tur som har både pappa och syrran som kan fixa skruttan när jag är sjuk men om jag vore inhyrd någon stans så skulle jag vara tvungen att gå ut i alla fall och i värsta fall till och med köra.
Nej att ha häst är verkligen ingen dans på rosor och i bland är det inte ett dugg kul att ha häst när dom inte vill som du vill eller bli sjuka eller när jag blir sjuk. Men en sak är säker jag skulle ALDRIG byta detta mot något annat för jag älskar det trots att man måste offra ganska mycket och prioritera!
Av Sara - 15 april 2012 18:33

Ja nu är jag igång med övnigskörnig ordentligt faktiskt planen är att jag ska kunna ta körkort i sommar. Åh gud vad jag länktar tills jag har ett körkort. Men igår så övnigskörde jag med mamma och i förrgår också men bara på långsjövägen. Men i dag så tog vi oss en rejäl tur fick börja på långsjö vägen sen fick jag forsätta runt Gustafs och runt vid Naglarby och det. Det gick bra tycker jag fick några kärringstopp när jag skulle svänga men denna gång fick jag inget när jag skulle starta blev jätte glad över det. Sen måste jag kolla när jag växlar också så jag inte gör fel men jag kollade inte två gånger när jag växlade idag. Men sen tyckte mamma att jag var för nära kanten ibland. Men jag va inte på väg och krocka någon gång eller dikrekt ner i diket! Men träning ger färdighet! Jag vågade inte köra fortare än 50 kilometer i timmen för jag vill ha kontroll på bilden.

Men ja jag får träna mer nu!

Sen tänkte jag börja med teorin redan nu så jag kan en del så jag slipper plugga arslet av mig innan. Jag ska få låna en bok av Emma och få teori papper av Kattis :D.

Så körkortet är inte långt borta  :D

 


Nu ska jag ducha sen ska jag vara lite ful och äta godis och se på film :D det blir nog sagan om ringen extended edition

Av Sara - 15 april 2012 18:07

Här kommer bilder på mina flickor bus.

                         


Min flickor bus <3

Av Sara - 15 april 2012 17:37

Efter som hon gick hårt i går så blev det en skrittur på damen. Tänkte utmana ödet och skritta runt fyrkanten. Annars brukar vi säga att man inte ska rida neråt första gången man rider. Men hon och jag har kört neråt så många gånger. Hon var som vanligt dryg att hålla på med på gången det är hon alltid vill inte stå stilla och skrapade med hoven så fort jag lämnade henne två sekunder. Ville inte alls lyfta på hovarna när jag skulle kratcha ur dom. Och när jag sadlade var hon också dryg. Men sen när vi väl var klara när hon och vi gick ut så stod hon stilla och jag kunde sitta upp utan problem och fixa stigbyglarna. Pappa var med och tittade när vi satt upp och hon var jätte duktig stod stilla och pappa stod och pratade med henne.


När vi skulle gå så tog hon några osäkra setg hon tyckte det var lite konstigt men sen gick hon på piggt och glatt. Jag använda skänklarna samtidigt som jag smackade på henne så hon skulle förstå att använda skänklarna betyder framåt. Och när hon förstod det så fick hon massor med beröm. När vi kom ner för backen så är hon van att få börja trava när vi kör så då föröskte hon sig på det men det fick hon inte. Hon försökte ta bettet och trippade lite på tå men sen accepterade hon att jag sa nej. Trodde hon kanske skulle testa mig när vi red över bron men hon gick obekymrat över bron. Hon blev lite rädd när vi precis kommit över bron då föröskte hon trava igen men det fick hon inte! Men sen gick det jätte bra hon skrittade på i en frisk takt. Vi fick lite regn över oss också det började dugga när vi var i västarnsjö sen precis när vi kommit ner till bron igen så började det regna rejält.

Jag är jätte nöjd med min flicka i dag det är skit kul och få börja rida igen.

  mitt fina hjärta <3

Tog flera bilder ska lägga upp dom också.

Av Sara - 15 april 2012 12:25

Idag blir det ridning på Blomma en skrittur ut i skogen en vända. Jag vet vilken vända jag ska ta också den är perfekt den tar typ minuter. 

Hon behöver skritta idag efter som pappa körde henne ganska hårt igår han körde intervaller och sen upp för backen hon var rejält trött när hon kom hem. Så i dag får hon skritta tänkte göra så efter ett hårt passa att jag tar och rider henne en skritt vända. Se hur det går först måste jag leta rätt på min padd var jag nu kan ha lagt den. Någon stans är den i alla fall men vart var en bra fråga.

Har ingen koll på var jag har alla mina ridgrjer för jag har ju inte ridit på nästan ett år. Inte här hemma i alla fall sen har jag ju ridit lite på Jellys Lappen och på Gallan och på Trond som jag var medryttare på ett tag. Men jag hann inte med han så då slutade jag rida honom för tiden räckte inte till. Ibland måste man prioritera saker och ting.


Sen senare idag ska jag och pappa leka cirkus Lilja igen men hon var faktiskt riktigt riktigt duktig i går måste jag säga! Över förväntan faktiskt jag trodde hon skulle vara hel tokig och stå på bakbenen mer. Men i dag ska vi leka mer cirkus.


Hade också tänkt att ta ut kameran för en gång skull det var ett tag sen jag fotade nu. Glömer hela tiden kameran inne :P tänkte ta kort på Blomma och Lilja och flickorna bus.


Om två helger kommer nog Louise min syster dotter och då ska hon får fota när jag rider Blomma.

Marias  favorit tjej =) 

Av Sara - 14 april 2012 22:43

Jag ska erkänna jag läser faktiskt skvaller ibland. Inte för att jag riktigt bryr mig egentligen. Ja jag vet faktiskt inte varför jag läser det!

Men jag kan inte sluta tänka på att det måste vara jävligt jobbigt att vara förföljd av papparatzzis hela tiden du kan inte ens gå ut utanför din dörr utan att dom är där och fotar dig. Du kan inte ut och festa och supa skallen av dig och kramas med dina kompisar och bete dig konstingt utan att det står STORA rubruker om en. Tx. "Är hon otrogen mot sin man?!" och då kanske du kramat din morbror din bästa vän eller till och med din pappa. Du kan inte bära vilka kläder du vill och det är även hemma!


Tänk om jag vore känd och dom skulle sett mig i dag ett par slitna gamla mysbyxor och en ganska ny fleeacetröja men genligt trenden så är aldrig fleece tröja okej eller mysbyxor. Om jag skulle vara känd skulle dom i och för sig picka på mina kläder i anmällhet :P Men jag har inga planer på att bli så känd i alla fall.


Men i alla fall jag tycker det är hemskt att man inte ens kan krama eller pussa sin egen pappa på kinden eller gå ut utan sin familj innan dom ska hacka på en! Såg nyss en rubrik "Var är din familj Orlando" Alltså Orlando Bloom var ute på stan utan sin familj. Hallå behäver man ha fru och barn dragandes med sig hela tiden? Nej det behöver man inte ibland behöver man egen tid också! oavett om man har familj! Sån katastrof är det inte men man kanske ska stanna hemma och uggla för att det inte ska stå jätte rubriker om en.

Jag tycker det bara är illa att man skriver sådana saker att om man är känd så ska hela världen veta allt om en! Skulle ALDRIG vilja leva ett sånt liv! Jag skulle bli galen efter en vecka och vissa strävar efter det! strävar efter att få rubriker och vara center of etention hela tiden!

Av Sara - 14 april 2012 21:29

  En klippmasin till vintern kan inte låna en hela tiden så denna ska jag köpa! för sist jag klippte henne så fick jag lov och låna en!   så smart när hon ska starta   En fårskinnspadd håller mycket längre än en teddy padd.

Min ridbyxor är slitna som fan behöver ett par nya. och dessutom för stora för mig!

  En säkerhetsväst som jag både ska kunna köra och rida i. Den jag har nu tycker jag inte alls om!  Och en sadel till Blomma behöver inget märke eller något men en bätte än den vi har. Den vi har nu får duga så länge. Men jag ska beställa en ny snart!

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<<
April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards