teambus

Alla inlägg under april 2012

Av Sara - 14 april 2012 21:15

Och nu har vi börjat hantera Lilja mer och mer. Vi har fuskat med det men nu är vi igång och hanterar henne. Så idag så gick jag och pappa ut och gick med henne. hon är ju så snäll att dra på grimman och borsta och så vidare. Vi tog repgrimman över och tränset över (det var lite för stort) men det funkade idag! pappa höll i grimmsaftet till repgrimman och jag i tyglarna till tränset. Hon stgrade när vi kom ut när vi hade gått några meter stegrade hon sig högt hon ville inte alls gå. Men hon fick inte som hon ville sen gick hon fint brevid mig. Hon tryckte sig mot mig för att söka trygghet men hon gick jätte fint brevid mig och pappa upp till Berrs och Christinas stuga. Ja det gick över förväntan i dag faktiskt. I morgon ska jag hem och ta en promenad till med lilla damen!

 

Hon har en vilja av stål men hon kan bara hon vill!

Av Sara - 14 april 2012 20:47

Igår så red jag damen första gången. Kattis hjälpte mig. Hon är alltid lite dryg att hålla på med på gången så där krånglade hon som vanligt hon tycker det är jätte tråkigt att stå på gången så då måste hon väl krångla lite. Skrapa med hoven och dansa lite när jag gjorde i ording henne. Men sen sitta upp gick jätte bra Kattis ledde mig ifall att hon skulle ställa sig efter som hon haft tendensen till att göra det förut men hon höll sig på alla fyra benen. Hon stod stilla när jag satt upp och sen gick hon några få osäkra steg men sen drev jag henne fram med rösten. Sen tyckte Kattis att det kändes löjligt så hon släppte oss. Blomma skötte sig exemplariskt hon var pigg och glad. Vi provade och travade också hon gick på jätte fint mitt fina hjärta. Jätte nöjd med henne ska rida henne i morgon eller på måndag igen.

Men nu i början kommer jag ta det lungt och rida korta turer hon har muskler men inga ridmuskler så då måste man vara noga med att inte ta i för hårt med henne. Men sen i sommar så ska jag träna dressyr med henne. både själv och för tränare för hon kommer behöva det.


Och jag kommer att rida två dagar i veckan och köra tre eller två. Hon ska gå mellen 4-5 dagar i veckan i alla fall men jag tror vi börjar med två riddagar och två kördagar.


Och i dag så körde pappa henne. Hon hade varit super duktig pappa tycker det är kul och köra henne igen nu när det börjar på och bli varmt. För pappa har problem med sina händer på vintern så han inte kan köra men nu när det är varmt kan han köra igen =)

 

Av Sara - 14 april 2012 17:45

Mitt namn är Sara som ni kanske redan vet. Jag är 23 år fyller 24 i December så det är ju ett tag kvar dit.

Jag har ett genueint häst intresse. Jag har hållt på med ridnig sen jag var 6½ år gammal började på ridskola då. Sen fick jag min först egna häst på hösten när jag skulle fylla 15. Men då hade jag redan haft ett antal sköthästar. Jag började vara skötare på ett varmblod som hette Benzie henne red jag ett ex antal år. Jag minns inte riktigt hur många år men sen kom Busan. Busstjärna som hon heter som pappa tog över frågade mig om jag ville ta hand om henne när han jobbade. Ja jag och Busan har haft mycket kul i hop hon är en härlig häst.

Men efter några år 2003 fick jag min första häst Sixten ett svenskt halvblod på 18 år. Han kom från ridskolan där jag red en riktig läromästare som lärde mig en hel del. Han var min favorit på ridskolan och vi fick två underbara år tillsammans sen fick han vandra till de evinga gröna ängarna.

Underbara Sixten som fick kalkavlagring på båda bakbenen. Han hade det redan när vi köpte honom men jag är glad över den tiden vi hade. den 30 Agusti 2005 fick han somna in här på gården.


Efter Sixten så skaffade jag mig Häxan eller Excellent Queen. En envis varmblods dam som visste precis vad hon ville. Denna dam kunde driva mig totalt till vansinne. Hon surade ofta i hop när hon brunsatde hon stegarde hon bråkade hon hatade dressyr. Men jag älskade denna dam av hela mitt hjärta. Men även hon fick somna in efter så många skador en längre tid.

       Min fina tjej tog vi bort den 19 November 2009.


Jag har haft en del foderhästar också men antingen så har jag inte funkat med hästen eller så har ägaren kommit och tagit tillbaka hästen. Sista foderhästen jag hade begärde dom för mycket för honom så jag lämnade tillbaka honom förra sommaren.


Jag halkade in på travet på ett bananskal, har varit lite intresserad av trav men det har varit ridnigen som varit dragande och roligt för mig. Men så fick jag börja träna Blomma och jag var fast. Det är otroligt roligt och spännade med trav.


oavsett om hästarna är en stor del av mitt liv så har jag en del andra intressen. Jag älskar att skriva gick på skrivarlinje på Gotland i Fårösund på Gotlands folkhögskola. älskade det fick lära mig otroligt mycket och göra något annat i ett år än att bara var med hästarna var en otrolig upplevelse. Min dröm är att få publicera en bok om jag kan skriva klart något någon gång! Jag skriver mest fantasy. Men också en del annat. Har två projekt på gång som skulle kunna bli något den ena är en fantasy story som heter "Kämpa för frihet" Och en om en ensamstående mamma som just nu bara heter "Izabelle". Ni får hjärna ställa frågor om mitt skrivande.

Men jag gillar också att fota har inte gjort det på ett tag med jag gillar att fota det mesta fotar inte bara hästar! Det blir så enformigt då!


Jag har också en terrier han heter Sture han har jag haft i fyra år nu. Han är en härlig grabb som jag fick av våran stall kompis. Det var menigen att han bara skulle ha Sture att han var min hund men efter några månader så är han hela fmiljens hund. Han var med och bodde med mig på Gotland och han älskade det. Han blev också kastrerad förra våren för han avr väligt jobbig som ice kastrerad han hund.

  Min carmiga lilla grabb!


Har också världens bästa pojkvän som heter Simon vi har varit tillsammans i nästan ett år nu och han är en underbar kille.

  Här har vi bara en liten del om mig nu kommer mina tjejer. Flickorna bus.


Familjen Bus.


BusLilja - 11-06-15 Mor: Bussjärna Far: Lykkemin (No)


BusLilja eller Lilja är Busans andra föl född den 15 Juni och jag gick in på fölnigen. Lilja är en liten dam med enorm vilja! Hon är en härlig liten häst som ska säljas som trav häst. Hon är efter den norska hingsten Lykkemin en mycket fin hingst som lämnar super fina avkommor. Jag tror hon kommer bli riktigt fin trav häst om hon lägger den viljan hon har på att springa kommer hon bli riktigt riktigt bra! Men hon kommer att bli kvar så länge ända tills vi hittat rätt köpare. Hon vill vara hon någon som kan ta reda på henne kvalite och få henne till en riktigt bra travhäst.

  Bilden tagen av Caroline Lindman Benzie.blogg.se   Lilja nyfödd bara någon minut gamal.

  Liljas pappa Lykkemin från norge



Bussjärna - 98-06-24 Mor: Stjärnpila Far: Busbra


Är mamman till både Lilja och Blomma. Hon är 14 år nu vi fick henne av travtränaren Kjell O Jonsson (har varit på praktik hos han) Eller det var min syster kattis och en kompis till oss som fick henne. Men på den tiden hade Kattis tre hästar och hade inte tid för alla hästarna och skolan eller jobb kanske hon hade då. Så då blev pappa delägare på henne han halkade in på travet på ett bananskal rent ut sagt. Han har ALLTID sagt att han ska inte ha någon häst men så kom Busan! Hon var tre år när vi fick henne 2001 fick Kattis och Maggie henne och 2005 så tog pappa och Kattis över ägande skapet på henne. Det var meningen att hon skulle bli travhäst hon var lovande hon var riktigt riktigt bra faktiskt! Men Busan kastade sig ut ur transporten och vi blev rädda en gång var hon på väg att kasta sig över pappa. Så då gav vi upp jag red in henne också för delen snacka om stolt jag var att få rida in denna dam! Men vilket kräk hon är att rida! hon är inte ett dugg roliga att rida! Köra underbar men rida nej tack! Vi tänkte länge på att ta föl på henne men 2008 tog vi tjuren vid hornen och Kattis red Busan ner till björkbacken och hon blev betäckt med hingsten Aldermarin. Och 2009 kom Blomma. Och när Blomma var 1 åkte vi iväg med Busan igen på betäcknig till Falun med hingsten Lykkemin! och då kom Lilja.
Och Busan skall betäckas i sommar igen men vi vet inte med vilken hingst ännu jag vill att hon ska få efter en som heter Snygg!


  Busan när hon var på stuteri 2010 i sundborn   Busstjärna och Busblomma   Relativt nytaget kort på damen  Busstjärna och Buslilja Bilden lånad av Maria   Busan och Lilja (Lilja ute i hagen första gången)


Busblomma - 09-06-01 Mor: Busstjärna Far: Aldermarin


Blomma är Busans första föl. Hon föddes ute i hagen pappa lyfte på gardinen och fick se en extra häst då hade Busan fölat ute i hagen. Den lilla damen var nyfiken från det hon kom ut och älskade verkligen människor kom alltid fram och ville alltid vara med. När vi var i stallet och hade dörrarna till dyngestacken öppen så fick man garanterat en påhälsning av Blomma. Hon var envis och rymmde jämt och gå i grimskaft ville hon inte. Hon var hemsk ett tag innan vi skickade henne till bete det var hon inte alls rolig då var hon farlig klättrade på folk. Det blev mycket mycket bättre när hon fick börja gå på bete med en annan unghäst. Sen inkörnigen gick bra hon är en envis dam och vill hemskt hjärna bestämma själv. Resjord har vi använt på henne och slagjord för hon ville inte alls ha alla fyra fötterna på marken!
Men första gången på banan så skötte hon sig super och vår körsven tror på henne Ronny tror hon kan bli riktigt bra och det tror jag också.
Vi var också på utställning den 19 September 2011 jag ställde ut henne 27P klass2 kom hon i det hade kunnat gå bättre men jag var nöjd min första utställning jag ställde ut henne nämligen! och sen innan premie fick hon världens växtvärk! Men nu är hon pigg och fräch nu satsar vi på kval snart och sen start! framtiden ser ljus ut för vår lilla dam! Och vi har nyss ridit in henne så det komemr att bli ridtränig fram över. Ska skriva ett inlägg om hur det gick att rida henne första gången igår.

  Pappa Aldermarin   Från utsällnigen   Mitt finaset hjärta   Pappa och Blomma det är pappa som står som första ägare och uppfödafre med min syster på henne. Även denna bild är tagen av Caroline Lindman      



Här har ni oss. Lämna hjärna en komentar och ställ en fråga jag svara på alla frågor som kommer in.

Av Sara - 14 april 2012 15:30

Ja nu är man tillbaka igen då. Jag hade tänkt att lägga ner det här med bloggandet igen. För jag kunde inte koma in på min gamla busblomma.blogspot.com j*******la skit sak alltså blev tokig så då tänkte jag hända på bdb. Men ja det är ingen kul sida längre. Så nu ska kag prova på blogplatsen tänkte jag. Tror detta är mycket bättre se om jag kan få en snygg desingn och så vidare :P. tänkte göra några kategorier också. Och jag tänker inte ha bloggen lösenords skyddad.

Och det mesta på bloggen kommer handla om Blomma och hennes tränig startet och ridtränig och så vidare.

Men jag kommer också skriva om åsikter och så vidare inom hästvärlden och icke häst relaterat!

Så ja bloggen kommer handla om lite allt möjligt men jag kan erkänna det kommer bli mycket häst!


Tänkte ge er en presentation av mig och av Blomma och av resten också.


Så jag hoppas ni kommer gilla min nya blogg :D För jag tycker att det ska bli super kul och skriva blogg igen och ni får hemskt hjärna kommentera om ni vill.


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Sara och bor i Borlänge har bott här i hela mitt liv. Jag håller på med trav och ridning har två hästar Busblomma och Buslilja därav Teambus

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<<
April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards